isarna, bäckar, diken osv

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
vet inte om jag postar i rätt del av forumet men får hoppas de, alltså jag bor i luleå o vad har vi? ca 70 cm snö eller nå men vart fan är isarna? är de inte lite av en skandal att de i princip inte går att köra på isarna, tog en sväng mot hertsön igår och vissa delar av leden dit var avspärrad för att den var rinnande vatten, och i dikena är oxå vattnet framme, vad händer med vintern?! får lite smått spel nu för att de är så här, vad tror ni, får vi en bra vinter i år trotsallt?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Trist när det ska vara sådär, hoppas att det blir bättre framöver.

Vi har haft otroligt tur faktiskt, först trodde man inte att det skulle bli någon vinter alls men nu har vi (enligt smhi:s mätning) mest snö i Sverige, och sjöarna går bra att köra på. Dom allra största sjöarna där dom reglerar höjden och flödet har man inte vågat sig ut på, men dom flesta är det 3dm + på iallafall.

Men som sagt, hoppas det slår till med lite rejäl kyla i 2 veckor så sjöarna får en chans på alla ställen! :)

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
joo, har kollat lite på dina filmer på tuben oxå, om de nu är du? ser gärna att du lägger upp fler i så fall! :)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja om det är min kanal du har kollat på så är det så haha! ;) Vi håller på med ett större filmprojekt som vi filmar till hela tiden, sen ska jag även ut imorgon tänkte jag och hitta några trevliga ställen att köra på och då lär det bli mer film som dyker upp på tuben! :)

joo, har kollat lite på dina filmer på tuben oxå, om de nu är du? ser gärna att du lägger upp fler i så fall! :)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hos mig i bensbyn är det några få tappra som kör på isen nedanför mig. Vanlig vintrar brukar det vara autobahn dagligen där. Var själv ner en sväng i vassen och det var så blött så mattan fick sån snurr att jag trodde jag sprängt remmen. Åker inte ner där igen på ett tag.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Hos mig i bensbyn är det några få tappra som kör på isen nedanför mig. Vanlig vintrar brukar det vara autobahn dagligen där. Var själv ner en sväng i vassen och det var så blött så mattan fick sån snurr att jag trodde jag sprängt remmen. Åker inte ner där igen på ett tag.
jadu ika vad ska man säga, vi bor i samma by bor nämligen oxå i bensbyn, och jag är en av dom ''tappra'' eller vad jag skulle säga dumdristiga som far på isarna nu!

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Såg dig idag och då var du då mitt i byn på vägen. Knappast dålig is där... ;)
Nog fan håller isen men den är inte bra. Bakom likskärsbanken och strapösund är nog inte att rekommendera iaf

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
jo de gjorde du nog! for med min flickvän idag! en svart summit 600 e-tec -11a var jag med! exakt, jag bor om du tänker dig att du kommer från byn och ska över banken, när du väl är på banken så bor jag på vänster sida och längst in till höger i viken, har kört några repor över isen och är bara vatten kring bastuflotten, har dock inte vågat mig mot sinken eftersom jag tror att isen är väldigt dålig vid kanalen dära!

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Trist när det ska vara sådär, hoppas att det blir bättre framöver.

Vi har haft otroligt tur faktiskt, först trodde man inte att det skulle bli någon vinter alls men nu har vi (enligt smhi:s mätning) mest snö i Sverige, och sjöarna går bra att köra på. Dom allra största sjöarna där dom reglerar höjden och flödet har man inte vågat sig ut på, men dom flesta är det 3dm + på iallafall.

Men som sagt, hoppas det slår till med lite rejäl kyla i 2 veckor så sjöarna får en chans på alla ställen! :)
Har svårt att tro att isarna kommer bli så mycket bättre, all snö kommer att fungera som isolering. Körde över Lomsjön/backsjö/huggsjö idag (övik), är lite slask under all snö men ingen fara. Gäller dock att passa sig för in/utloppen, där var det sämre.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
jo de gjorde du nog! for med min flickvän idag! en svart summit 600 e-tec -11a var jag med! exakt, jag bor om du tänker dig att du kommer från byn och ska över banken, när du väl är på banken så bor jag på vänster sida och längst in till höger i viken, har kört några repor över isen och är bara vatten kring bastuflotten, har dock inte vågat mig mot sinken eftersom jag tror att isen är väldigt dålig vid kanalen dära!
Jag huserar i det vita nybyggda huset alldeles ovanför hamnen. Så här års brukar jag på helgerna vakna till nån pumpgasande spoling eller nån vrålande turbomaskin. I år är det tråkigt tyst... :(

E

eMe181

denna vinter blir inte rolig, varit och mätt isen på sjön och HELA 15 cm och på vissa ställen är den helt öppen

Fuck my life

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Jag huserar i det vita nybyggda huset alldeles ovanför hamnen. Så här års brukar jag på helgerna vakna till nån pumpgasande spoling eller nån vrålande turbomaskin. I år är det tråkigt tyst... :(
jahaaa men då bor vi inte långt ifrån varandra! om man kör över isen haha :D men ja den är dålig och har inte mött en enda filur på isarna ännu..

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Går det att ta sig över Luleå älven på något vettigt ställe om man ska köra från Piteå hållet norrut? Kan man köra runt eller passera över någon bro?

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
svårt att säga, går ju skola alldeles vid bergnäsbron, när jag skulle gå till bilen som står alldeles vid vattnet så såg jag några skoterspår gå tvärsöver, skulle inte själv köra över, men som sagt lite dumhet och full gas så går de väl! :)

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Har varit ut på isen i inreskärgården runt Kallax men där vet jag alla svagare ställen. En bekant var och borrade på ett svagare ställe och där var det 15 cm. Har även kört en kortare sträcka längs älven runt Bergnäsbron. Tror man ska veta var man ska köra innan man ger sig ut.

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Om du menar nedanför hälsans hus, så är det kommunen som varit ut med en scandic+kälke.
Dom är ute å donar med isvägen. Frågade dom, och enligt dom så ligger snittet i nuläget kring 15-20cm. Kommunen har 40cm som krav på isvägen.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har mina skotrar väldigt nära ditt hus...

För 2 veckor sen var det 7 cm is vid utkanten av stenarmen närmast ditt hus. Inte kul. Jag kör inte på isarna ännu... Körde ner Renegaden ordentligt i ett vatten/lerdike för två helger sen mellan Bensbyn och Sinksundet. Fick ta hjälp av en vänlig Bensbygg med traktor för att få upp den... Skitvinter.