Itabs skoterkläder( T&P Speed jacka&byxor)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Köpte nyss sådana och det är dom bästa kläderna jag nånsin har haft! Lämpligt med foder (inget alls), är endast membranet sen är det inget mer. Ventilation under armarna som öppnar helt in till kroppen, kanon vid lek/ledkörning i -15 och varmare.

Ang. pansartröja under vet jag inte, men tror inte det är några större problem. Hade ett ryggskydd under och det funka kanon. Ganska bra utrymme under, spec vid magen om man tänker äta.

Rekommenderas varmt!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Pitabroed hur är byxorna? Är dom oxå stora i strl, är ute efter ett par nya byxor och det var bra pris.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
ITAB är välsydda och bra konfektionerade men funktionen på deras andastyger är lite sisådär. Tungt tyg ger tunga plagg och andas rent ut sagt pissdåligt. Vattentäta är dom dock. Du blir blöt under om du kör aktivt (blir man i och för sig även med GoreTex). Avhjälps väl till viss del av smart placerade ventilationsöppningar men det är långt från GoreTex funktionalitet på tyget. Här gäller i hög grad att man får vad man betalar för. Mina senaste ITAB byxor började läcka i arschlet efter 3 år, rakt genom tyget, inte sömmar som läckte.

mvh / Matti
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Här gäller i hög grad mycket kläder för pengarna skulle jag vilja säga. Sköter man sina membrankläder rätt och behandlar dom med rätt medel så håller dom nog rätt länge. Ett gore tex plagg håller nog inte heller så länge ifall man inte sköter dom. 3 år som du sa att dina byxor höll är ändå enligt mig fullt godkänt, med tanke på hur mycket man använder dom och vilket slitage dom utsätts för.

Byxorna är väl normal i storleken, har L på det mesta inom plagg och det passade bra även denna gång. Finns gott om utrymme för att klä sig under.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Här gäller i hög grad mycket kläder för pengarna skulle jag vilja säga. Sköter man sina membrankläder rätt och behandlar dom med rätt medel så håller dom nog rätt länge. Ett gore tex plagg håller nog inte heller så länge ifall man inte sköter dom. 3 år som du sa att dina byxor höll är ändå enligt mig fullt godkänt, med tanke på hur mycket man använder dom och vilket slitage dom utsätts för.

Byxorna är väl normal i storleken, har L på det mesta inom plagg och det passade bra även denna gång. Finns gott om utrymme för att klä sig under.
Du har helt rätt....man gnor ju en del med röven hit å dit;) Men dom andas sämre ITAB-kläderna den saken är klar. Gäller alla deras membrankläder, även jaktkläder som jag har några olika från ITAB. Å andra sidan blir jag blöt inifrån i mina nuvarande GoreTex oxå. Om man sätter andningsförmåga hos en bomullsanorak på 10 på en 10-gradig skala uppskattar jag andningen hos ITAB som runt 3 och GoreTex runt 6. Här är inte ITAB sämre än de flesta andasmembran av PU (polyuretan) dvs allt som inte kallas GoreTex. Det dyrare PTFE-baserade (teflon) GoreTex andas bättre men frågan om det är värt de extra slantarna eftersom du ändå blir blöt inifrån!? ITAB är helt klart prisvärt det tycker jag också:cool:

mvh / Matti
 

ramppe1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
Karleby Finland
Har skickat en order på jacka och byxor.
Jag blir blöt(svettig) i alla kläder, så det kommer inte va nån överraskning tror jag. Hoppas dom iaf är bra vattentäta, till skillnad från mitt tidigare ställ IXS.
Kan skriva en kommentar här när jag fått en åsikt om dom.


mvh
 

Lurgo

Aktiv medlem
2 jan 2009
84
0
6
Leksand, Sweden, Sweden
Hur fungerar T&P Speed setet vid ledkörning och en sådär -15/-20 grader och stark vind på fjället? Håller det tätt?

Någon som provat ITABs mer traditionella skoterjackor och byxor?

Finns det något annat bra set i samma prisklass som Speed-setet med bättre andningsförmåga? Eller är detta det bästa en fattig skoteråkare kan få? :)
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag har ITABs vanliga touringställ, är inne på 5 säsongen men nu är de slut.. Blir helt dyngblöt om baken direkt, de var täta de första 3 åren. Dock är de tunga och andas mycket dåligt ända från början, men ändå prisvärda. Kommer nog att köpa nytt ITAB ställ ändå igen, hoppas att de har utvecklats lite.