Jobbigt läge..

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Har en gammal mach1a som jag skulle ut och åka med här om dagen, men då ville den inte röra sig hur mycket jag än gasade och gav jag den gas så luktade det brännt från variatorremmen.

Jag rörde på sekundären och då gick den att dra lite fram och tillbaka men bromsskivan satt helt fast och rörde sig inte.

Så nu undrar jag om någon har en aning om vad som hänt?? Det gick jättebra när jag ställde den där den stog (utomhus) men sen var den helt stum när jag skulle ut och köra sen igen....

Kan bromsen ha låst sig på nåt vänster?
Kan mattan ha smält fast i slidesen? Jag körde inte långt alls och i lite pudersnö när jag körde innan så det borde inte va problemet.

Tack på förhand!
Mvh//

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
bromsen kan mycket väl ha fastnat , prova smörj upp bromswiren och alla rörliga delar till bromsen !

kolla åxå på oljestickan så att de inte är mycket vatten i kedjehuset , då kan de ha frusit ihop

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Bromsen kan kärva, det kan ha blivit nå skummt i kedjehuset (frusit lr att kedjan hamnat konstigt tex) din matta kan ha frusit fast i marken, eller slides i mattan...

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Tack för svar, men jag har svårt att tro att något har frusit fast eftersom om man tar tag och bryter med något mot bromsskivan så kan man få mattan att röra sig.
Men jag förstår inte hur bromsen bara kan fastna genom att stå still? Har knappt rört handtaget..

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
kan ju hände skumma saker, men har du lyft upp skotern bak i lyftbågen? så den inte frusit fast, och palla sedan upp den bak o prova dra runt mattan

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
om man tar tag och bryter med något mot bromsskivan så kan man få mattan att röra sig.
Du svarade på din egen fråga där, om du bryter bromsskivan åt något håll och mattan börjar röra sej så bör felet ligga i bromsskiva och/eller bromsok..