Jag har gjort något så galet som att köpa en skoter på midsommarafton, en Zr 440 -97. (Se vad fin den är under veckans bild på min hemsida)
Men nu till frågan, den främre boggidämparen är justerbar från styret via en liten ratt men hur fungerar det egentligen?
Jag skulle både vilja veta hur det fungerar rent fysiskt och hur dom olika inställningarna påverkar boggins uppförande.
Jag trodde att det var dämparens hårdhet man justerade men som säljaren förklarade det så är det skidtrycket man kan ändra medans man kör.
Beroende på hur mycket man skruvar ut ratten så ska tydligen olika mycket olja pumpas upp (när man kör i gupp) till cylindern på styret och då begränsas dämparens maximala utslag, rätt eller fel?
Men nu till frågan, den främre boggidämparen är justerbar från styret via en liten ratt men hur fungerar det egentligen?
Jag skulle både vilja veta hur det fungerar rent fysiskt och hur dom olika inställningarna påverkar boggins uppförande.
Jag trodde att det var dämparens hårdhet man justerade men som säljaren förklarade det så är det skidtrycket man kan ändra medans man kör.
Beroende på hur mycket man skruvar ut ratten så ska tydligen olika mycket olja pumpas upp (när man kör i gupp) till cylindern på styret och då begränsas dämparens maximala utslag, rätt eller fel?