Justerbar dämpare, Zr 440

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har gjort något så galet som att köpa en skoter på midsommarafton, en Zr 440 -97. (Se vad fin den är under veckans bild på min hemsida)

Men nu till frågan, den främre boggidämparen är justerbar från styret via en liten ratt men hur fungerar det egentligen?
Jag skulle både vilja veta hur det fungerar rent fysiskt och hur dom olika inställningarna påverkar boggins uppförande.

Jag trodde att det var dämparens hårdhet man justerade men som säljaren förklarade det så är det skidtrycket man kan ändra medans man kör.
Beroende på hur mycket man skruvar ut ratten så ska tydligen olika mycket olja pumpas upp (när man kör i gupp) till cylindern på styret och då begränsas dämparens maximala utslag, rätt eller fel?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Verkar inte som att det funkar på min, tyvärr...

Det är som att den här justeringsratten är helt lös, man skruvar den hur lätt som hellst åt båda hållen, men i ytterlägena så styper den.
När jag köpte skotern så var den fastdragen i bottenläget.

Nån som har nån idé om vad som kan vara felet, något så enkelt som för lite olja?
Alla dämpare skulle vara renoverade förra hösten var det sagt men det kan ju inte stämma...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Renovering

Nu när man blivit ledig så har man hunnit klämma lite på släden, och då har jag upptäckt att dämparjusteringen skulle behöva en översyn... :(
Är det någon här som renoverat ett liknande system som jag har på skotern?

Själva justeringsskruven ska ju tydligen inte sitta fast i kolven utan den trycks upp av oljan från dämparen, men ska oljan vara under tryck så att kolven följer med upp så fort man skruvar ut ratten?
Det är en massa gammal olja och kladd som sitter fast på väggarna i cylindern så kolven kan bara röra sig någon cm (väggarna känns släta och fina längst ned), så om man skulle tvätta ur den så kanske det fungarar?
Han jag köpte skotern av sa att man märkte lite skillnad om man skruvade ut ratten och körde i några gupp, då kanske kolven åker upp tills den styper i beläggningen...

Frågan är alltså hur man ska göra för att få fason om det här?
Måste man ha någon speciell olja om man ska fylla på eller byta?, var får man i.s.f. tag på sånt?
Om man nu ska byta olja så måste väl systemet ventileras, hur gör man det?
Eller är det bara att skruva lös hela rasket och lämna in det, vad kan det kosta?

Här nedan finns det några bilder där ni kan se hur "justeringscylindern" ser ut.
 

Attachments

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Hej!


Jag är också ifrån Örnsköldsvik !
Har du någongång kör i Angsta sandgrop?

Testade du skotern innan du köpte den?
Typ en sväng på en åker lr något sånt?
Jag skulle aldrig våga köpa en skoter i 30k klassen utan att ens prov köra den.

För övrig känner jag en som har en Zr 400 -97 och han säger att det är en toppen skoter!
Jag har inte hunnit testa den än men det ska jag nog göra till vinter!

Ett tips!

Palla upp den bak och släng över en presänning.
(Om du inte hade ställt ner den på baken när du skulle ta bilden)


Jag har ingen som hällst aning om vad det kan vara för fel.

Det finns nog många Zr 440 i USA.
Kolla på lite forum ifrån usa.

T.ex

http://www.snowest.com/

http://www.maximumsled.com/maximumsled/snowmobile/index.asp

www.google.com <-- sök där?

www.eniro.se <-- lite sämmre än Google men men..
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Välkommen till forumet!

Tack för tipsen, man kanske får snegla lite på våra amerikanska vänner också men det är ju mycket enklare om men slipper tyda en massa utlänska...
Hoppas att vi har någon kunnig här på forumet!

Skotern står uppallad både fram och bak under tak (snyggt rim va? :D) så den har det bra.
Jag kunde inte provköra den mer än lite torrgasning medans en kompis lyfte bakändan så det var lite av en chansning, men jag behövde inte betala några 30k heller...
Angsta sandgrop har jag aldrig kört i, jag bor ju några mil åt ett annat håll...


OK, det här blev en liten utsvävning, hoppas att jag får en snygg steg-för-steg-beskrivning av hur man renoverar justeringen i nästa inlägg! :rolleyes:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Clicker

Nja, fram sitter det klickerdämpare, alltså såna med separat oljereservoar där det finns en liten ratt som man kan justera dämpningen på.
Vad jag vet så funkar dom bra, dom ska ju vara nyrenoverade.

Den här tråden handlar om den främmre boggidämparen vars maximala utslag man kan justera med "tuben" på styret, jag bifogar en bild på hur det fungerar.

Nu har jag i.a.f. lyckats lossa på balataremmarna (dom som konstuerat boggin borde torteras länge och brutalt, sätta en bockad plåt precis bredvid muttern? :mad: , och borde inte tum-måttsystemet skrotats för länge sedan? :mad: :mad: :mad: ), så dämparen har fjädrat ut 3-4cm mer nu.
Det borde ju göra att det trycks upp bra mycket olja till behållaren på styret om det finns någon olja i systemet, men det hände inget alls där så det måste ju vara tomt...

Det får väl bli att skruva lös dämparen och lämna in, det här är väl inget man brukar göra själv.
Men om någon gjort det så vore det intresant att höra hur ni gått till väga!
 

Attachments

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Rost

Det var rost i justercylindern, det är tydligen vanligt p.g.a. att vatten rinner in genom gängorna på justerskruven.
Nu är den i.a.f. på renovering så snart är allt tipptopp!

Att ta upp och renovera justeringen är inte alls svårt så ni som har såna här dämpare ta och kolla så att ni inte har en massa vatten ovanför kolven!