Justering nålar

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Jag va ute i garaget i dag och tänkte justera ner nålarna på skotern. Den går nämligen lite fett.
Jag tänkte det skulle vara gjort i ett hastverk men ack vad jag bedrog mej.
Men hur gör man igentiligen på sånna där förgasare?
Jag kom så långt att jag lossade locket uppe på förgasaren och såg armen som drar trottlen men hur får man lös trotteln så man kan dra upp den?
Sen är det väl bara ändra hack på nålen och testa?

Jag har en lynx x-trim 800 -07 som jag nyss köpt.
Finns det nån beskrivning på nätet?

/John

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Faktiskt enklare på dessa TM förgasare än på de gammla VM förgasarna då man inte behöver ta isär lika mycket.

* Spärra gasen på fullgas med tex hjälp av lite eltejp runt gasflärpen & handtaget.
* Skruva bort locken ovanpå förgasarna.
* Tag en liten insex nyckel och lossa ( Tag ej bort ) låsblecket något så att det går att peta åt sidan med en liten liten mejsel.
* Fiska upp nålen inklusive plast distans brickan under.
* Justera E-clipset dit du vill ha det.
* Släpp tillbaka nålen på plats inklusive plast distans brickan.
* Peta tillbaka låsblecket och dra fast.
* Skruva tillbaka locken på förgasarna.
* Tag bort eltejpen runt gaslärpen & handtaget.

* KLART !! :rock:

.

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Ja det lät ju enkelt. Det blir till och testa i garaget i morgon. Det svåra blir ju att försöka se nånting ner i förgasarna men det ska nog lösa sej.

Tackar för infon!!

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Jag undrar om du inte måste köpa schimsbrickor för att justera nålen på din maskin? Har nämligen för mig att det bara finns ett läge man kan ha clipset i. Visst kanske du kan ta bort brickan som sitter där för att få ner nålen, men kanske blir för mycket? Men det ser du ju om du plockar upp en..