Käkar Summit remmar..??

TriXteR

Medlem
15 mar 2005
12
0
1
44
Skellefteå
Har hört ryktas från flera håll att Ski-Doo Summit käkar variator-remmar. Vet inte om det skulle gälla alla, eller bara nån viss årsmodell.
Är det nån annan som hört/erfarit detta? Funderar nämligen på att byta till en Summit, tacksam för svar. //Nicke
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
Javisst käkar Summitar remmar!!!! precis som Rmk och mountaincats för den delen, men detta går faktiskt att åtgärda!!! ALLA summitar övervarvar direkt ur kartongen, troligen en åtgärd ifrån Bombardier för att minska belastningen på rovan under inkörningsperioden, en rem som slirar i onödan kommer ofelbart att börja separera, och slutligen går den oftast av med en våldsam kraft!!! krafterna som släpps loss när remmen havererar,och motorn endera varvar ut,eller tvärstannar,¨är enorma!!! oftast slutar detta i än mer krokig vevaxel, och varför jag säger än mer, är därför att INGEN 2T motor i dagens läge levereras med en rak och balanserad vev, detta slutar som oftast med att lagren på vevstakarna ger upp!!

Finns bara en maskin som INTE käkar remmar, och det är YAMAHA, dessutom har dom marknadens billigaste remmar!! ca.500spänn
 

TriXteR

Medlem
15 mar 2005
12
0
1
44
Skellefteå
Tack!

Tack för det utförliga svaret!
Däremot kommer jag nog aldrig att köpa en yamaha, det är ju nästan motsvarigheten till bilarnas Ford. :rolleyes:
 
E

ejwbegysv

Ett stort problem (är även så på andra skotermodeller) är att remmarna överhettas och detta leder till att remmen får en väldigt kort livslängd.

Andra problem är motorfästen, icke linjerat osv..

Jag har en 03:ans summit och har haft stora problem med remmarna.. Jag har kommit fram till att mitt problem är överhettning och kollar nu på lösningar för bättre kylning..

Kör nu med Ulrimax 3 som överlever mycket bättre än Orginalremmarna (och är mycket billigare)..
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Ett av skälen till att remarnas livslängd förkortas är att dom inte blir inkörda på rätt sätt.
Dom brukar rekommendera att man kör lugnt med en ny rem dom första 2-3 milen efter installation för att öka livslängden.
En annan orsak till att remarna nöts ut i förtid är att variatorerna kanske inte ligger i fas vilket gör att vid lite högre varv blir de för stor press på remmen som i sin tur börjar "fransa".
Det är dock inget problem som inte går att åtgärda genom en mindre justering av primärvariatorn..
Hör med nån som är kunnig när de gäller att skruva i skotrar om han/hon kan hjälpa dig att fixa de.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Anledningen till att remmarna på Summit går är att de blir överhettade. Jag ger inte så mycket för bombardiersekundären med glidknappar. Byter man till en eftermarknadsvariator med rejäla rullar(TEAM förslagsvis) så går variatorn kallare eftersom backshift funkar bättre under last. Tänk dig att variatorn vill växla ner men kan inte riktigt, det går tungt, remmen slirar, blir varm och dör. Det kan vara en perfekt inkörd ny rem, men en lång klättring med en summit kommer alltid leda till att remmen sprängs. Om variatorn hela tiden ser till att ligga på bästa möjliga utväxling så håller remmarna mycket bättre.
 
E

ejwbegysv

antic skrev:
Anledningen till att remmarna på Summit går är att de blir överhettade. Jag ger inte så mycket för bombardiersekundären med glidknappar. Byter man till en eftermarknadsvariator med rejäla rullar(TEAM förslagsvis) så går variatorn kallare eftersom backshift funkar bättre under last. Tänk dig att variatorn vill växla ner men kan inte riktigt, det går tungt, remmen slirar, blir varm och dör. Det kan vara en perfekt inkörd ny rem, men en lång klättring med en summit kommer alltid leda till att remmen sprängs. Om variatorn hela tiden ser till att ligga på bästa möjliga utväxling så håller remmarna mycket bättre.
Helt rätt..

99% av remmhaverierna på summiten är på grund av överhettning skulle jag tippa på..
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
antic skrev:
Anledningen till att remmarna på Summit går är att de blir överhettade. Jag ger inte så mycket för bombardiersekundären med glidknappar. Byter man till en eftermarknadsvariator med rejäla rullar(TEAM förslagsvis) så går variatorn kallare eftersom backshift funkar bättre under last. Tänk dig att variatorn vill växla ner men kan inte riktigt, det går tungt, remmen slirar, blir varm och dör. Det kan vara en perfekt inkörd ny rem, men en lång klättring med en summit kommer alltid leda till att remmen sprängs. Om variatorn hela tiden ser till att ligga på bästa möjliga utväxling så håller remmarna mycket bättre.
Joo, de stämmer att dom blir överhettade och att sekundären inte växlar riktigt som den ska, men de är lätt åtgärdat genom att byta hiluxar.

Nån som ha ett cirka pris på -TEAM- varitorerna by the wat?
Har letat, men jag hittar dom inte..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
REV och remmar...

Att alla sorters REV har ganska frisk aptit på remmar är väl ett ganska välkänt faktum ! :mad:
( Gäller väl framförallt de med vätskekylda motorer ! )

Orsaken till detta är framför allt att motorutrymmet är för TÄTT vilket leder till för lite luftomsättning runt variatorerna --> remmarna blir väldigt lätt överhettade osv osv....
vilket leder till separation av materiallet/remmen.

Vad kan man då göra åt det......

* Plocka bort de sk. "Wind plates" på de modeller som har sånna monterade.
* Plocka bort den svarta ( plastkåpan ) skyddskåpan som täcker variatorerna då du öppnar vänster sida/sidostycke
* Montera sidostycke ifrån en av de fläktkylda modellerna av REV , då de har ett utsläpp för kylluften ifrån motorn
* Köpa modellanpassade galler ifrån SLP för att bättre på luftgenomströmmningen förbi variatorerna
* Borra hål i variatorskyddet samt plåten ovanför fot mot hållen !! :D


Länk till SLP's kyl kit till REV :

http://www.startinglineproducts.com/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=4&catID=31&productID=615

http://www.startinglineproducts.com/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=4&catID=31&productID=612
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
TriXteR skrev:
Tack för det utförliga svaret!
Däremot kommer jag nog aldrig att köpa en yamaha, det är ju nästan motsvarigheten till bilarnas Ford. :rolleyes:
Ni vet väl varför man gjorde Ford........

jo, för att det skulle finnas någonting som är sämre än Opel!!!

:D :D :D