Köp av oreg. skoter, runtomkostnade

eriksson

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Jag har tänkt att köpa en en skoter av som är intagen i Sverige som flyttgods och det är inte erlagd någon skatt eller moms på maskinen.
Den är alltså oregistrerad.

Eftersom det är en begagnad 02:a så gäller väl EG-direktiv 98/37 (maskindirektivet). Men vad betyder det?
Skotern är representerad i Sverige.
Går det då att registrera den i efterhand och måste man betala tull och moms iallafall, blir det isåfall på det pris jag betalar för skotern?

Någon som har numret till Ski-doos generalagent så vore jag tacksam, det är väl dom som ger ev intyg?
 
G

Guest

RE: Köp av oreg. skoter, runtomkost

Du har nog ganska otur, då alla fordon, även dom som komme in som flyttgods skal
registreras. När man flyttar in, fyller man helt enkelt i ett tull-papper som visar att
detta fordon är lagligt. Tullen tar då
(om det godkänts som flyttgods)hand om för-registreringen, dvs du får en skylt. Sedan krävs det bara en besiktning. Har man ej för reggad den via tullen,så har man nog lite problem. Ski-doo kan inte hjälpa dej med detta problemet. Jag skulle läta efter en annan maskin.:)

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Köp av oreg. skoter, runtomkost

Beträffande maskindirektiv och sånt så är ju skotrar CE-märkta nuförtiden, om de är sålda inom EU som nya. Men om den skulle vara intagen som flyttgods från ett icke EU-land (t ex Norge, USA , Canada) och inte har något CE-märke på typskylten, så kan det bli värre.
För den delen...är det inte märkligt att det är maskindirektivet och inte fordonsdirektivet som gäller??

Enklast är väl att läsa på vägverkets web www.vv.se eller ringa och fråga någon där.

Har den varit registrerad i ursprungslandet, förresten? I så fall bör de registreringshandlingarna kunna vara till nytta. Om det inte finns några gamla registreringshandlingar kvar till ett fordon som ska registreras i Sverige så kan det vara svårt att bevisa för myndigheterna att det har ärligt ursprung.
 

eriksson

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
RE: Köp av oreg. skoter, runtomkost

Tack för svaren. Håller på kolla upp om dessa handlingar finns kvar.