Köp råd CF 700 -06

norrlands_pöjk

Välkänd medlem
7 nov 2008
140
0
6
Haparanda
Hej alla arctic cat fantaster, är i köp svängarna av ny skoter inför säsongen och har snöat in mig på en CF 700 , tänkt kolla om nån har tips och vanliga problem osv, bara i allmänhet om det är en bra maskin?
Är ej så inne i arctics maskiner så är ej så kunnig på deras modeller:)

Tack på förhand!!
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
Finns inget fel som är specifikt på dessa men ett måste är en 44 mm matta gärna backcountry och andra skidor (powderpro). Då finns det inte så många skotrar som kan matcha dom. Motorn verkar hålla hur länge som hellst. Förresten en svaghet finns dd behöver regelbunden service. Och vill man ha mer än de 140hk så finns det massa smått man kan göra ! KÖP !!!!!
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Hade en sån i 3 säsonger. Väldigt trevlig maskin. Dock är ju avsaknaden av backväxel negativt tycker jag. Kör in i ett garage och måste lyfta runt skoter eller ner från en släpvagn.
Sen en smaksak är ju att buken är orange och blir rätt ful av avgaserna.

Och som ovan skrev så är inte orginalmattan något mycket att ha (32mm ripsaw) och inte heller skidorna.
Sen kommer jag inte på så mycket mer.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Skitbra skoter, grym motor. Måste ha minst 44 s matta. Tar sig otroligt bra i snön. Bra dämpare.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Inte för att vara den som är den men 140hk har du inte original, däremot går det att få genom små och relativt billigare knep, även givetvis mer än det om man vill:)

Bra och hållbar maskin överlag!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jag var säker på min sak men nu blev jag bara rätt säker;)
Odysse läser nog snart denna tråd och han har säkert en ärlig bänkningskurva i huvudet, men jag gissar på 133hk:)
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
effekten ligger på ca 130-134hk skulle jag tro, för övrigt så är det en mkt trevlig allround maskin med riktigt härliga lössnö egenskaper, motorn är också driftsäker :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Min har 99kw vilket jag får till ca 134hk.
Har 44mm matta, shift assist, m7 drevning, slp powder pro, injector perfector på min. Den går riktigt fint och tar sej fram väldigt bra i snön också.
Nackdelen som jag ser det är att back saknas men det går inte få allt här i livet.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Arctic cat uppger att den har 140 hk.
Hittade dessutom ett bromsprotokoll från amerikanska arctic forumet på en standard crossfire 700.
Den visar ju att dom inte svamlar allt för mycket iaf;)

http://www.arcticchat.com/forum/attachments/m-series-mtn/160912d1227476022-horsepower-m7-stock_engine_dyno_run.jpg
Kika in på http://www.overkillperformance.se/ och titta på några resultat från Sverige, sen är kanske denna egentligen helt onödiga diskussion över?
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
950 mil med samma kolvar och ändå tät och i funktion - helt OK. Nu verkar det vara olika hk från olika bänkar. Har för mig att Ticka har massa seriösa bänkningar med olika skotrar, tror han fick ca 135-138 ur en std och som många andra skoter gurus skröt f7 motorn. Sedan får man nog antingen jämföra uppmätta hästar eller uppgivna för att kunna jämföra skotrar eftersom dom flesta skotrar inte lämnar den uppgivna effekten. Rotax 800r ger väl 140-145hk om man inte sätter o-ringar under knacksensorn, löder dit ett motstånd före tempgivare, tar bort termostaten och vips är det 151hk. Min std 154hk 800cfi4 har enligt länken bara 140-145hk, om jag inte köper pcv och mappar om den. Om vi återgår till cf7 så finns det massa man bör göra för att få den piggare (strypning av soppaslangen, ändra tändkil, hiflowtratt m.m.) och den skär ändå inte eftersom den är så safe från fabrik. Min rmk800 skär garanterat om jag inte köper en pvc och ställer upp soppan på mellanregistret.
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
Tikka race ska det stavas ! Såg i länken ovan att 800xrs (rotax 800r) och f7 hade lika många uppmätta hästar ;-)