Köp råd rx-1

lundgren66

Medlem
3 feb 2015
30
0
1
Hej,skall i väg och kolla på en rx-1-03 till helgen och har just sålt min v-max 700-00 som var en skottsäker maskin men vill ha en 4-takt.
Så finns det några svagheter på dessa maskiner mer än tidigare ägare möjligt vis.
Den har gått ca 500 mil så vad kan man vänta sig för kommande service utöver olja mm.

Med vänlig hälsning Hans.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
500 mil är väldigt lite.
Damens 03a hade gått 750 när hon köpte den. 1300 nu.

Nödvänding service hittills. Nya stift en gång, oljebyte vartannat år. I både låda och motor.
Bussningarna i framvagnen måste bytas på alla. Bytte till en specialplast som är hårdare, ej original.
Tog en kväll att byta.
Även ett vändhjul har spruckit, bytte båda.
Bytt styrstål vid 850 mil.
Remmen aldrig bytt.
Inget gjort åt variatorerna.

Sen är den väldigt framtung och det gör att den gärna wobblar i vissa fören.
Om man ställer in framvagn och boggie korrekt så blir det bättre.

Vi förlängde boggien till 345 för att lösa problemet helt. Chassiet behöver man inte förlänga, fäst stänklappen med kattstrypare i lyftbågen. Då löser man problemet med att backa fast stänklappen också.
Med längre skoter blir den stabilare, jmf en pil med vikten fram.

Vi har även höjt dynan, blev betydligt bättre körställning.

Det är allt som är gjort på skotern på 1300 mil. De första 750 hade förra ägarna inte behövt göra nåt heller.
Tom batteriet är original.

Damen som äger den är 49 år, 155 lång och trivs jättebra med den. Hon orkar tom bryta runt den i skogen. Det finns självklart smidigare skotrar men hon ledkör mest.

Driftsäkerhet +++ om du hittar ett ex som ägts av rätt person.

lundgren66

Medlem
3 feb 2015
30
0
1
Hej, tackar för svar.
Ja skruva är inget problem så lite meka väntar jag mig .
Får hoppas att den är ok så blir det nog köp.

Amiga

Medlem
16 feb 2015
6
0
1
Dalarna
en kanonskoter för mig som bara är 154cm lång o kvinna dessutom, jag har grymt roligt med min maskin som är en rx-1 mountanin när jag o gubben är ute o åker o gubben har en warrior o leker med utomhus ;-)