Köpa av skoterhandlare

JDA

Medlem
29 okt 2008
26
0
1
Mora
Är på jakt efter skoter för runt 20 papp. Handlarna häromkring verkar sitta med några intressanta "hyllvärmare", för rätt pris.

Vad har jag för anledning att köpa av en handlare istället för privat om priset är hyfsat lika?
Har man någon ångerrätt/garanti/reklamationsrätt på begagnade skotrar hos handlare?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Kan finns någon liten liten fördel men inte så det motiverar dom (oftast) mycket högre priserna

Du kan lyckas förhandla till dig lite garantier på skotern, men i den prisklassen är det tveksamt

Skulle tex skotern skära så är du lika skyddad (oskyddad) som om du köper av privatperson

Kan ju vara värt att försöka förhandla in att dom servar skotern också innan du köper den

Maginalerna för skotrar i 20k klassen är nog inte direkt hög så förvänta dig inte så mycket till prutmån


Angående ångerrätt etc så är det konsumentköplagen som gäller
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
 
Last edited:

JDA

Medlem
29 okt 2008
26
0
1
Mora
Äh, då skiter jag i att åka till handlarna, prutmånen lär väl vara sämre också.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Även skotrar i den prisklassen är inräknade i konsumentköpslagen. Så det har fördelar att handla från handlare. Det är därför handlare inte är intresserade att byta in sånna maskiner.
 

JDA

Medlem
29 okt 2008
26
0
1
Mora
Även skotrar i den prisklassen är inräknade i konsumentköpslagen. Så det har fördelar att handla från handlare. Det är därför handlare inte är intresserade att byta in sånna maskiner.
Så man har x antal månader på sig att klaga på dolda fel handlaren inte upplyste om isåfall?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om jag inte kommer ihåg fel så är det väl 6månader, men jag är osäker. Men som sagt, det är svårt att bevisa.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
men så är de väll om man köper av privat personer med bara de att man ska kunna bevisa att han viste om de innan och att han inte informerade om de vid köp av skotern?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du kan begära skriftligt protokoll på allt som handlaren vet är "trasigt" då blir det inget snack om säljaren kände till eller inte.