köpa ski-doo?

bbosse

Medlem
25 sept 2011
36
0
1
Hudiksvall
Är inne på köpa en ski-doo i 50-60k klassen och det blir en 600, så mycket vet jag.
hur är det med byte av kolvar och fetta om lager? De är bara 800 som man behöver fetta om veven va?
Sen alla dessa beteckningar på olika modellerna gör mig förvirrad, nån som har en bra förklaring vad skillnaden mellan xp,tnt är? X har ja förstått är bättre dämpare och nå mer.. ho är förgasare eller?
Vilken maskin är mest pålitlig men ändå inte den snällaste 600?

Ursäkta om de blev konstigt formulerat och aningen rörigt.

tack på förhand.
 
7 apr 2010
34
0
1
Arvika
600 har fett-smorda lager också. XP är väll helt enkelt de nyare chassiet som kom 08. HO står för High output om jag minns rätt, alltså lite värre portning m.m
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Kolla blocket efter en 600 etec och kolla om du har råd med en hyfsad skoter med den motorn. Tror dom äldsta med den motorn är 08 eller 09, inte helt säker. Så du får också XP-chassit.
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Skulle starkt rekommendera en Tnt! Har själv en sån och är Mycket nöjd!! Tnt har en motor som kallas "500ss". Vilket är en förgasar motor som går billigt och är billig att försäkra. Bara för att det står 500 så ska du inte tro att det är bara 500cc. Det är trots allt på 597cc och klassas som den "Gamla 600 motorn". Vilket också betyder att cyllarna inte är nikasil utan stålfoder (Mycket billigare och renovera). En lätt skoter på 220kg tjänstevikt. hoppas de hjälpte. Lycka till!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Skulle starkt rekommendera en Tnt! Har själv en sån och är Mycket nöjd!! Tnt har en motor som kallas "500ss". Vilket är en förgasar motor som går billigt och är billig att försäkra. Bara för att det står 500 så ska du inte tro att det är bara 500cc. Det är trots allt på 597cc och klassas som den "Gamla 600 motorn". Vilket också betyder att cyllarna inte är nikasil utan stålfoder (Mycket billigare och renovera). En lätt skoter på 220kg tjänstevikt. hoppas de hjälpte. Lycka till!
X2 en 09'ans TNT är en klockren skoter. Och med ett par bättre skidor gör den riktigt bra även i lite puder.
Otroligt lätt och smidig skoter
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jag har också en MXZ XP 600 TNT årsm 2008

Helnöjd med den, går snålt känns rapp och rolig att köra, ingen snordyr försäkring mm.

skottsäker motor inte ett enda fel på 430mil... utan bara tanka och köra.

finns en nackdel med dom och det är att tankmätaren lever sitt eget liv men förutom den lilla detaljen så är skotern helt klockren enligt mig :)
 

bbosse

Medlem
25 sept 2011
36
0
1
Hudiksvall
Ja lite mer kött på bena fick jag :)
Alltså är xp de nya chassit bara? Och tnt är 500 med förgasare?
Ingen som vet något om kolvbyte eller om man måste fetta om veven vid nå spec mil?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
TNT är en 600. XP är det på pappret näst nyaste chassiet men i verkligheten det senaste. (XM och XS är ju bara ny plast). Ang motorrenov så tycker jag 1000 mil är ett bra riktmärke för en 600.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ja lite mer kött på bena fick jag :)
Alltså är xp de nya chassit bara? Och tnt är 500 med förgasare?
Ingen som vet något om kolvbyte eller om man måste fetta om veven vid nå spec mil?
Motorn som sitter i TNT är en trotjänare, inga permanent smorda lager etc. Den har funnits i många år och är nog en av de Rotax som håller bäst. Ger ca 105hk med ett riktigt trevligt register. TNT är en riktigt snabb skoter då den är både lätt och har enkelcordsmatta. En del vill gärna sätta på 44 mattor men då blir den lite seg. Max 38mm enkelcordsmatta (tycker jag). Köp helst en 09'a då den har en hel del förbättringar jämfört med 08'an. Framförallt mycket bättre boggiefjädring.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Köp en lågmilad eller nyrenoverad eller köp en med inställningen att renovera i förebyggande syfte innan första åkturen. (tnt eller sdi verkar dock hålla bra länge) Har en bekant som bara skulle ta en provtur innan renovering (nyinköpt 800r). Några mil tog han sig innan den sa upp sig.