Köpa skoter - rekommendationer sökes

Ohafs

Medlem
9 dec 2019
8
0
1
35
Dalarna
Hej,
Är på jakt efter en skoter i 40-60tkr klassen som jag tänkt köra på främst led men får gärna även vara möjlig att vika ut i lössnö med. Har idag en Yamaha nytro vilket är kul på väl-preppad led men som bekant helt värdelös i djupsnö då den blir mest tung..

Är inte särskilt hemma i garaget så får gärna vara något driftsäker. Vore kul med något som flyttar på sig i motsvarighet med en original nytro xtx -11.

Ni som kan det här med skotrar - vad bör jag köpa för att ha en kul upplevelse och vad behöver man se upp med på de modeller ni förslår?

Allt gott!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De låter som du behöver en crossover maskin. Väljer du Arctic cat så heter de xf och där kan du köpa vilken årgång du vill av både 600 och 800cc för de har stenbra motorer, köp längsta du hittar av dem.AC har även M6000/8000 den är såklart grym i snö men lite väl höga kammar för ked och tveksam kylning på led. Om du väljer Polaris så är switschback 600/800 en mer ledanpassad maskin. Assault är lite mer åt snöhållet för den har höga kammar som inte är helt bra på led för slidsens skull. Assaulten har rel bra kylsystem fast den är mer en hillclimber. En bra kombo skulle va en Assault med kamhöjd max 44mm (vilket du inte hittar) de går kapa av högkammade mattor i värsta fall. Väljer du polaris 800cc så håll dig från 13- för äldre har dåliga cylindrar som spricker. 600cc kan du välja vilken årg som helst.
Väljer du Ski-doo så låter en summit som ett bra val men då måste du stanna på 600cc för 800cc är bräcklig. Samma sak gäller för Lynx när de gäller Rotax motorerna.
 

Ohafs

Medlem
9 dec 2019
8
0
1
35
Dalarna
Tusen tack för utförligt svar! Det är en djungel när man är grön på området fortfarande.

Av någon anledningen har jag snöat in på lynx rave 600 från 2011-2013. Är det på dessa kolvarna ska vara renoverade? Nyfiken att höra dina tankar på hur en sån här maskin står sig mot arctic cat xf som du nämner - för o nackdelar.

Har du någon koll på om dessa maskiner upplevs mindre tung än nytro efter led?

Tack på förhand!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Ang assaulter som boost alltid tar fel på kylsystemet, det finns 2st assaulter, den ena är switchback assault 144-146”och det är en lång ledmaskin kan man säga, den har bra kylning. Sen finns rmk assault 155” och den har bara en enkel kylare i tunneln så det är inget för långsamt ledåka eller väldigt hårda leder.
 

Ohafs

Medlem
9 dec 2019
8
0
1
35
Dalarna
Ang assaulter som boost alltid tar fel på kylsystemet, det finns 2st assaulter, den ena är switchback assault 144-146”och det är en lång ledmaskin kan man säga, den har bra kylning. Sen finns rmk assault 155” och den har bara en enkel kylare i tunneln så det är inget för långsamt ledåka eller väldigt hårda leder.
Alright! Vad skulle du rekommendera för en mindre mek-van åkare som tänker åka mest risiga leder men gillar fart?
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag söker liknande, men kanske liten mer freeåkning. (Se Hjälpa välja skoter.)
Ski Doo Summit är en riktigt lössnö skoter, smal spårvidd. Kanske Ski Doo Renegade BC är bätre för led?
Min preferens går till Lynx Boondocker eller Ski Doo Freeride.

Alright! Vad skulle du rekommendera för en mindre mek-van åkare som tänker åka mest risiga leder men gillar fart?
Ah. Riktigt fart på leder är inte möjlig med en lössnö skoter. Men då du vill ha en 'shorty', liten matta. Och bred spårvidd för stabilitet.
 

Ohafs

Medlem
9 dec 2019
8
0
1
35
Dalarna
Jag söker liknande, men kanske liten mer freeåkning. (Se Hjälpa välja skoter.)
Ski Doo Summit är en riktigt lössnö skoter, smal spårvidd. Kanske Ski Doo Renegade BC är bätre för led?
Min preferens går till Lynx Boondocker eller Ski Doo Freeride.


Ah. Riktigt fart på leder är inte möjlig med en lössnö skoter. Men då du vill ha en 'shorty', liten matta. Och bred spårvidd för stabilitet.
Tack för länk till inlägget! Jag åker xtx nytro idag och upplever den som tillräckligt skoj på led bortsett från att den är riktigt tung. Vill ha en vassare släde i kurvor och över knölar utan att ha tendens till att välta vilket nytro har.

Vad är dina erfarenheter/tankar kring lynx rave 600 11-13?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
En rave lär ju gå sämre än din nytro xtx utanför led, men absolut, en riktig ledsmiskare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ang assaulter som boost alltid tar fel på kylsystemet, det finns 2st assaulter, den ena är switchback assault 144-146”och det är en lång ledmaskin kan man säga, den har bra kylning. Sen finns rmk assault 155” och den har bara en enkel kylare i tunneln så det är inget för långsamt ledåka eller väldigt hårda leder.
De va pro rmk tds som jag trodde hade kylare i fram för min har det men de n va tydligen eftermonterad. Ang rmk Assault så va jag bergis på att de åtminstone hade frontkylare för min 155" 14 hade det. Jag måste ha extrem tur då jag köpt två maskiner på raken där man satt in extra kylare :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Tyvärr, jag har inte erfarenheter på Lynx Rave.
Jag hade en Lynx Rave RE 600 08 i fjol och snabbare ledräser än så är svårt att hitta. Just RE är nästan en fullfjädrad cross ruskigt bra fjädring och den tål vad som helst, de är känd som stridsvagnar. Men kör du utanför leden sjunker den som en sten.
 
Reactions: Sneeuwscooter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
De va pro rmk tds som jag trodde hade kylare i fram för min har det men de n va tydligen eftermonterad. Ang rmk Assault så va jag bergis på att de åtminstone hade frontkylare för min 155" 14 hade det. Jag måste ha extrem tur då jag köpt två maskiner på raken där man satt in extra kylare :)
Du har då väldigt tur med att råka köpa maskiner med eftermonterad frontkylare 👍🏾 För original har dom det inte för det är jag mer än 120% säker på.