Köpråd: Nytro RTX

f_eriksson

Medlem
26 dec 2009
16
0
1
Dala-Järna
Hej Yamaha freaks! :)

Tänkte byta till 4a takter nu!

Det blir en Nytro RTX, men finns det några sjukdomar på dom -08?
Klen framvagn har jag hört ryktas om?
Och drivhjulen byter typ alla har jag sett?
Nåt mer?

Vad är det för skillnad på -08orna och -09orna egentligen?

Hjälp mig bli Yamaha ägare, kör Ski-doo nu ;)

MvH Fredrik
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Byte av drivhjul är överreklamerat. No-slip behövs bara på skotrar på över 200 hp....Har själv MCX 270 kit...Köp en 09 xtx är mitt råd...Framvagnen är uppdaterad och i alla fall på xtx är även fotstegen uppvinklade och smalare...
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
överreklamerat är de ju inte men visst vill man ha mattan spänd som en fiolsträng så, å har man en matta med 38-44 kammar så kan jag lova att de kuggar ofta. sen är de snabbt gjort att byta drivhjulen med och inte speciellt dyrt heller.
Så de snacket köper jag inte.
 

f_eriksson

Medlem
26 dec 2009
16
0
1
Dala-Järna
Byte av drivhjul är överreklamerat. No-slip behövs bara på skotrar på över 200 hp....Har själv MCX 270 kit...Köp en 09 xtx är mitt råd...Framvagnen är uppdaterad och i alla fall på xtx är även fotstegen uppvinklade och smalare...
Är det stor skillnad på RTX och XTX?
Vill ha så lätt som möjlig, men XTXen kanske inte väger så mycket mer?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Hej Yamaha freaks! :)

Tänkte byta till 4a takter nu!

Det blir en Nytro RTX, men finns det några sjukdomar på dom -08?
Klen framvagn har jag hört ryktas om?
Och drivhjulen byter typ alla har jag sett?
Nåt mer?

Vad är det för skillnad på -08orna och -09orna egentligen?

Hjälp mig bli Yamaha ägare, kör Ski-doo nu ;)

MvH Fredrik
Nej det finns inga sjukdommar som är speciellt för -08.
Framvagnen är klen, fortfarande lika klen. Men går att förstärka väldigt enkelt! Min höll sig då rak efter jag gjort det.
Ja, du bör sätta nonslip om det inte redan är gjort. Även mountainskidor sitter fint på dom.
Det är ingen skillnad mellan -08 och -09. Inte på RTX, men kliver du upp på en RTX SE -09 så är det en MYCKET bättre skoter. Den har den nya tunneln, bättre boggie, andra dämpare (float X) och en annan framvagn. OTROLIGT stor skillnad mellan RTX och SE:n

Jag skulle försöka få tag på en RTX SE -09 om jag vore du. Tror inte du kommer bli nöjd med en vanlig rtx.

Lycka till!
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Skillnaden på rtx och xtx ska inte vara så stor... man ska inte känna av skillnaden av den där extra längden på mattan.. skulle råda dig till en xtx trevligare om man ska åka lite utanför leden
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
En skoter med matta under 4m är barnsligt!
Skämt och sido.. ;D

Kör du i djupsnö och leker så är det xtx lr förlängd rtx som gäller.

Precis som Skotertoken säger så är skillnaden mellan RTX och RTX SE enormt stor, så smiskar du led till 90% så skulle jag också rekomendera en RTX SE före en vanlig RTX!
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
08:a hade kass framvagnsgeometri, detta byttes till 09, så jag föreslår att du köper en 09 och uppåt. Blev tydligen en helt annan skoter enligt de som har provat.
oavsett vad du köper kan det vara ide att skaffa non-slipp hjul och 44 matta.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
08:a hade kass framvagnsgeometri, detta byttes till 09, så jag föreslår att du köper en 09 och uppåt. Blev tydligen en helt annan skoter enligt de som har provat.
oavsett vad du köper kan det vara ide att skaffa non-slipp hjul och 44 matta.
Det var som jag skrev tidigare inte alla som fick den nya geometrin i fronten, utan bara RTX SE och XTX. Vanliga RTX och MTX fick dras med den gamla ett år till.
 

Panceta

Medlem
4 feb 2012
8
0
1
Hejsan alla, förlåt att jag bumpar en gammal tråd men bättre de än att starta en ny?:)

Hittat en Nytro RTX som jag tänkte byta mot min bil, aldrig kört nån Nytro så vet absolut inte hur dom är, bara kört artic cat å polaris tidigare,, Bränslesnål? hur är den utanför leden? på leden? att köra överhuvudtaget? nått speciellt man ska kolla efter/fråga när man kikar på skotern?

Hoppas få några svar iallafall:)
MVH
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag köpte en -09 RTX SE i våras och jag har egentligen bara en massa positivt att säga om den. Nu har jag haft ett längre uppehåll från skotrar pga småbarn m.m. så ekonomin tillät inte att jag hade leksaker under drygt 10 år. Det här är dock en leksak. Tanken var från början att förlänga den till 162" men jag vet inte längre om jag vill det. Mattan måste bytas på den ändå så den blir nog förlängd till xtx längd och 51 mm kammar. På leden går det mata på hur mycket som helst känns det som. Jag har inte upplevt den som tung men jag har å andra sidan inte jämfört med någon av de nyare motsvarande maskinerna (förutom Viper XTX som faktiskt kändes ett par snäpp mer lättkörd kanske). Bränsleförbrukningen har pendlat mellan 1,4-1,7 l/mil. Jag har aldrig försökt köra ekonomiskt ännu så förbrukningen går kanske få ner lite till. Kolla efter glapp i framvagnen. De nytros jag har kört har haft ett konstigt ljud för sig när man motorbromsar och tydligen är det så med dem (någon nämde att det berodde på slitna nosliphjul kanske) och det kanske stämmer för de 3 nytros jag har kört har varit utrustade med sånna och de ha säkert varit lite slitna.