Köpråd: Summit REV 07:a eller Summit XP 08:a?

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Har planer på att köpa en summit i prisklassen 65-80. Läget är ju som så att man i den prisklassen kan få en Summit XRS 07:a eller en Summit XP 08:a. I den prisklassen så har ju de flesta XP gått minst 500 mil iaf.

Vilken modell tycker ni man borde välja? En 07:as XRS som gått lite kortare eller en 08:as XP med fler mil och kanske i lite sämre skick? Fördelar och nackdelar med bägge uppskattas!
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Vill du kunna åka ifrån det mesta när det går uppför, så köper du en xp.
Vill du däremot surfa på myrar, lirka dig fram i skogen och kunna lyfta skidorna ur snön, då köper du en xrs.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Rent modellmässigt hade jag lätt tagit XPn alla dagar i veckan. Riktigt mycket skönare att köra på alla sätt. MEN... då du har en budget som är begränsad så kanske du ändå skulle ta 07an. Jag hade då inte velat köpa en XP Summit som gått över 500mil, om den inte är servad utöver det vanliga.
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Tack för svaren. Hur mycket är nytt på XP:n? Har för mig att motor ska vara i princip den samma men hur är det i övrigt? Boggie, dämpare m.m?

Karlström: Du menar alltså att Rev är smidigare i skogen än vad XP är?

Sen är det ju det här med priset, man ska ju varken betala för mkt eller för lite.
* Vad tycker ni är ett rimligt högstapris för en 07:as Summit i bra skick och med lågt miltal?
* När saker är FÖR billiga blir man ju alltid lite fundersam. Vad är ett rimligt lägstapris för en 08:as Summit i hyffsat skick men med lite fler mil?
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Karlström: Du menar alltså att Rev är smidigare i skogen än vad XP är?
Min personliga åsikt är att: Summit xp har så högt skidtryck så den blir tråkig. Jag har tre vänner som åker xp Summit. Alla tre har försökt ändrat inställning i boggyn utan resultat.
Att ha ett högt skidtryck medför att skotern vill hålla båda skidorna i backen. Du kan inte dra upp den på rullen när du ska över tex en bäck. Å när du vill lägga om kull skotern i en pudersväng eller snirkla dig mellan träden, så håller den båda skidorna i snön om du inte tar i för kung och fosterland.

Själv tycker jag att rev summitarna är mycket roligare skotrar än xp.
Men om man däremot jämför körställning så är xp'n 100 gånger skönare. Både ståendes och sittandes.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag skulle tagit en rev, på grund av att 08 är första året med xp och det första året brukar ju som man brukar säga rackla ganska mycke, medans reven är inne på sitt sista år och är färdigutvecklat
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
jag skulle tagit en rev, på grund av att 08 är första året med xp och det första året brukar ju som man brukar säga rackla ganska mycke, medans reven är inne på sitt sista år och är färdigutvecklat
Chassimässigt jaa kanske. Men är väl ändå motormässigt man inte vill att det ska rackla onödigt mycket och då är ju XPn helt plötsligt bättre då XRS Summit -07 var första med 800R-motorn.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Chassimässigt jaa kanske. Men är väl ändå motormässigt man inte vill att det ska rackla onödigt mycket och då är ju XPn helt plötsligt bättre då XRS Summit -07 var första med 800R-motorn.
men det är nog ändå billigare att köra rev än en xp, på xp går ju det bara remma (dock så har jag alldrig kört en xp så kan inte säga om det stämmer, men det verkar då stämma med alla som klagar)
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Jag skulle inte tro att någorn xrs går dåligt i motor eller variatorn pga att det är första årsmodellen?
Dom problem som dom hade är troligtvis åtgärdade på alla modeller.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag skulle inte tro att någorn xrs går dåligt i motor eller variatorn pga att det är första årsmodellen?
Dom problem som dom hade är troligtvis åtgärdade på alla modeller.
Det tror inte jag heller men skrev bara så för att föregående skrev om att välja 07 för att slippa rackel, men det är samma motor.
 
4

426H

Om du hittar en fin xrs skulle jag valt den därför att:
-08 var första året för xp:n med en hel del barnsjukdomar. 07 rev sista årsmodellen=bra kvalitet (motorn undantaget)
-08 xp är en förlängd ledskoter och inte särskilt kul i lössnö
-bättre stående körställning på reven, fotholkarna sitter för långt fram på xp.