köpte en trimmad Yamaha Sidewinder men hur ser jag?

Rabarber76

Medlem
19 dec 2022
6
0
1
49
Sverige
Hej
Köpte en begagnad Yamaha sidewinder från firma som skulle vara optimerad till 250hp.
Nu i efterhand så undrar jag om det går att verifiera att det verkligen stämmer?
Har en turbosmart dumpventil och ett annat luftfilter typ K&N men sitter fortfarande bakom frontkåpan, Ingen snorkel som man normalt sett ser på trimmade Winders.
Utöver det kan jag inte se något visuellt som skiljer från orginal. Firman sa ej heller vilken firma som optimerat den.

Går det att på något sätt verifiera att det stämmer?
Tack på förhand!

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
24
8
3
Sverige
Hej!

Jag har tyvärr ingen koll på Yamaha generellt!.. Men om den har tredje parts "filer" skrivna till styrenheten så bör det synas hos en återförsäljare när de kopplar upp sitt diagnostik verktyg! Även om man lyckats hacka Yamaha så att deras system tror att det är en nyare firmware än vad som är den senaste från dem!..

Hur som helst, jag hade nog testat:

1) Frågat återförsäljaren vilken firma som skall ha optimerat maskinen? Sedan bara kontakt den firman för att verifiera på chassinummer!

2) Annars så skulle gissa på att det kanske är en "Maptune" optimering på den!.. Så testa prata med Dennis eller Viktor på "Maptun Power Sports" de bör kunna se på ditt chassi nummer om det har köpts en optimerings licens till den hos dem!.. Om så är fallet så kanske det är möjligt att överlåta licensen till dig!..

3) Jaga rätt på de tidigare ägarna via registreringsnumret, förklara läget att du köpt den och undrar om/var den är optimerad. Börja med ägaren innan dig och jobba dig neråt satt säga!..:)

Lycka till!:)

Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter