Köpte mig en Lynx

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
Mitt allra första inlägg här på forumet, känns bra!

Har aldrig ägt en skoter tidigare, men igår var jag norröver och köpte mig en Lynx X-trim 600 ACE -2013 med drygt 500 mil på mätaren.
Har tagit en snabb provtur och det känns bra, inget fartmonster men det hade jag inte räknat med.

Märkte ett par småsaker, lampan för helljus lyser hela tiden (blå diod) oavsett om heljjuset är på eller av, ska det vara så eller är något fel?
Sen verkar det vara väldigt klen effekt på handtagsvärmarna, blir knappt ljumma, tumvärmaren verkar inte fungera alls.

Gäller garantin på sådant? Den är uttagen i okt 2012 och importerad från Finland.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
På styret sitter det knappar, en knapp för helljus/halvljus, en knapp för handvärme, en knapp för tumvärme, en knapp för RER, har du testat trycka på de?
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
På styret sitter det knappar, en knapp för helljus/halvljus, en knapp för handvärme, en knapp för tumvärme, en knapp för RER, har du testat trycka på de?
Ace har ingen RER knapp på styret, det sitter en spak vart startsnöret annars är..
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Knappen högst upp finns det tre lägen av längst till vänster, på ''normal'' läge så den är rak, och mycket varmt längst åt höger, samma på knapp nummer två. Den blåa knappen kan du trycka på för att sätta på/slå av helljus/halvljus.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
EfterSom den är köpt i Finland har jag svårt att tro att brp Sverige vill stå garantierna.

Prata med de som importerade (snowflakes?) de brukar fixa garanti ärenden.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Garantin lär behöva göras i finland, vissa handlare har sagt att de ej kan utföra garantin vare sig de vill eller inte, om det är sant eller inte vettefan men du lär inte stå först i kön iaf.
 

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
Såhär står det i instruktionsboken;

Garantin är endast tillgänglig om LYNX-snöskotern
har inköpts i det land eller i den union av länder där köparen bor.

Borde vara lugnt att åberopa garantin i Sverige med andra ord.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Om ägarbyteslappen längst bak i instruktionsboken är korrekt ifylld samt ngt slags bevis på ägarbytet så är allt lugnt under garanttiden, spelar ingen roll om skotern framförs i Sverige,Norge el Finland etc.
 

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
Från det ena till det andra, skulle behöva mig en click-on dyna, passar dynorna från Skidoo?
Anledningen till att jag frågar är att de verkar lättare att få tag i begagnade.
Det sitter ju en liten förvaringsbox bakom sätet, skruvar man bort den och sätter dubbeldynan på dess plats eller hur fungerar det?
 

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
Nu har jag fått i ordning på det mesta, fick tag i en dubbeldyna på Blocket, de har tydligen slutat tillverkats av någon anledning. Den var från en Skidoo, så de passar.

Ett fel kvarstår, helljuslampan lyser hela tiden, och knappen verkar lite labil, fungerar ibland, ibland inte.
Troligaste felkällan bör vara omkopplaren rimligen?
 

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
Fortsätter monologen; nu fungerar lyset perfekt, det var mycket riktigt omkopplaren som gett upp.
Tack till Snöskoterbolaget för snabb leverans.