Köptips önskas för före i lössnö/djupsnö

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Hej,

Skulle behöva köpråd på en vettig maskin som uppfyller följande krav:

- Ta sig fram i puder upp till 120cm i backig skogsterräng.
- Lättstartad helst El-start.
- Back
- stark, ska kunna dra lättare timmer.
- Hyfsat lätt.
- Max 45000kr

Jag har kollat på märken som yeti, viking, RMK, mfl. men är osäker på vilken som skulle kunnas funka bäst i det kupperade lanskapet vi har stugan.
Grundprincipen är väl arean under matten som ger lyftkraften.
Men vet ni någon maskin som sticker ut i just djupsnön och som är pålitlig får ni gärna komma med tips. Allt från arbetsmaskiner, familjeskotrar eller lekmaskiner.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
RS Viking uppfyller alla förutom lätt kravet. men den tar sig förvånansvärt bra fram i djupsnö och uppför backar. El start, back, bred matta, pålitlig men ligger på 45k som billigast å vet ej hur tidigaste modellen var.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Lång Lynx med lågväxel. En Fox skulle kunna vara nåt för dig.

En Viking är också ett bra alternativ, men då blir den snabbt för tung.

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
jag skulle inte köpa en viking, OM du kör fast så äre bara ringa efter en helikopter... jag skulle köpa en forest fox, dom duger till det mesta inom framkommlighet, det enda är att den är relativt vinglig efter leden och att den inte har så stor motor..

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Vilken bredbandare lyfter man lös om man satt sig ordentligt, då spelar det ingen roll om den heter Viking, BearCat eller 59:a.

Dessutom finns två olika Vikingar RS:en (4-takt) och Viking I, II och III (2-takt).

RS:en är lite tyngre än konkurenterna, men i kategorin 4-takts bredbandare väger alla 350+ (blöt vikt) så det spelar ingen roll.

2-Takts Vikingen är en mer renodlad arbetsmaskin som många även använder som touringskoter. RS:en är en betydligt trevligare allroundskoter. Första årsmodellen 2006 hade inte lågväxel vilket den fick till 2007.

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
har mycket erfarenhet av forest fox då man är "lappdräng" men forest fox är den bästa skotern i djup snön för din prisklass, men.. köp de gamla chassiet med röd elr svart huv!:) dom nya tycker jag har kass utväxling samt att dom inte har samma hållbarhet

mvh lucas axelsson