Venturen skulle enligt manualen som följde med ha ECS (möjligtvis ECS + någon siffra vilket som du skriver indikerar ett specifikt elektrodavstånd). ECS stift höll inte alls (inte ES heller) men det gjorde EYA i 2 år. Det räckte för mig. Att stiften släcks kanske beror på något fel i bestyckning (sånt orkade jag inte kolla då) så det kanske kan vara idé att kolla upp först.
I den här tråden står det lite om stift och rotax. Kan vara värt att läsa. Någon nämner iridiumstift. Det kanske kan vara värt att kolla upp. Har för mig att de är dyra som stryk.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=23018&page=4
Kan lägga till en händelse på ett annat fordon, en MC. Honda CB750 -81. Farsan hade en sån för några år sedan och efter första servicen började den släcka stift på löpande band. Efter en manssa funderande och kontakt med diverse folk så var det en herre som frågade om han hade "kort in" stiften....Varken jag eller farsan hade hört talas om det tidigare men han menade på att just dessa maskiner var känsliga på detta och att vid första uppstarten med nya stift så vart det viktigt att de fick uppnå rätt driftstemp genom att stå på tomgång (i det fallet närmare en kvart) innan man började köra. Vi testade och på den maskinen så verkade det stämma. Gjorde man så med nya stift så höll de...annars släcktes de efter en uppstart.
Enda fordonet jag har varit med om detta på.