Köra på vatten med 500ss tnt -08

holmbergaren

Medlem
25 mar 2006
12
0
1
Sunne
tja, funderar på o prova åka på vatten te sommarn där de är riktig långgrunt =) men va bör man göra innan o vad ska man tänka på när man åker?? hastighet m.m. o framför allt va gör man efter man dränkt den om det nu skulle ske.....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du ska ju använda silver tejp och tejpa igen så mycket du kan på variator sidan så du inte får vatten på remmen. Ta bort dynan också.

Sökte lite på forumet och hitta den här riktigt fina guiden.

Tyvärr är det en omöjlig exvation. Man kan inte hindra vattnet från att komma in i förgasare och tank(ar) oljetanken finns ju också.

Man måste ju ha luftning till tankarna, annars får man inte ut innehållet.
Ju mindre vätska det blir i tanken, så måste det komma in luft i motsvarande mängd. Annars blir tanken vacumsugen och ihop skrynklad.
Samma med förgasarna. Det måste finnas luftning till flottörhuset.

Däremot så behöver det inte vara så krångligt att sänka skotern med tömmning och annat.
En liten "Att göra vid vatten körning och sänkning skola"

Se alltid till att fylla fett i alla nipplar INNAN du tar ut skotern på vattnet, fyll sedan på med fett igen efter vatten körningen, då får ni inga problem med trasiga styrspindlar-boggiaxlar och bussningar.
TÄNK på att också tömma och byta olja i kedjehuset efter all vatten körning. ÄVEN då man kört i ovanvatten på vintern.

Bensintanken:
Fyll den full. Då ryms det mindre vatten i den vid sänkning och man får ett högre mot-tryck i tanken, då det varma bränslet vill ut och håller det kalla vattnet utanför. Men vänta inte för länge, så att vatten och bensin får samma temeratur. Då blir tanken fylld.
Då manskinen åter är uppe ur vattnet. Starta den så fort som möjligt och låt den gå på tomgång, då märker man om det finns bränsle i tanken.
Har du fått bränsle i tanken. Töm allt i en genomskinlig dunk och ställ den i garaget över natten. Sug sedan ur från ytan bensinen så långt ner som du törs innan du börjar suga vattnet, som skjunkit till botten, över natten.
Släng bort alt. elda upp det som du inte törs suga ur.

Förgasarna:
Töms genom att du lägger skotern på sida. Luta skotern mer än 90 grader. Då rinner vattnet och bränslet oftast ut ur förgasarna.
Detta gör du samtidigt som du tagit bort tändstiften och drar ur cylindrar och vevhus.
LUTA ALLTID SKOTERN SÅ ATT VARIATORERNA ÄR UPPÅT.
Då du drar ur cylindrarna i detta läge, tömmer du vevhuset helt. Vätskan rinner ut genom överströmmnings kanalerna i cylindern.

Oljetanken:
Kontrollera NOGA så det inte kommit in vatten i oljetanken. Töm genom att dra lös oljeslangen vid tanken. (vatten skjunker till botten direkt i oljetanken. Då man lossar slangen så tömmer man först ut vattnet)
MEN TÖM INTE SLANGEN PÅ OLJA. DÅ MÅSTE MAN LUFTA OLJEPUMPEN.

Efter att man tömt vevhuset och oljetanken på vatten, montera tillbaka stiften och dra igång skotern. VARMKÖR ORDENTLIGT. HELST MED UTDRAGEN/STRÄCKT OLJEWIRE. Då ger du motorn extra olja så vevlagrena får ordentlig smörjning. För det behöver dom.
Går skotern utan att tjuvstanna då den blivit varm. Då är det inget vatten i tanken och du kan tryggt prova en sväng till på vattnet.

Lycka till