men frågan är ju - sliter verkligen grejerna in sig bättre om man låter motorn motorn bli varm/ljummen med lågt effektuttag å kallna med mineralolja ? ja säger inte att de är fel , kanske är det så tillverkarna har gjort innan leverans ?
hur ser en glaserad ring ut ?
Har bara läst ett flertal ggr att man ska förfara så och det låter lågiskt att den sliter in sig säkrare under kallare förhållanden .Råa ytor bildar onödiga värmepikar dom första minutrarna annars . Det handlar bara om högst 10 körning i minuter sammanlagt tid man ska jäklas med att starta stanna kallna, och låg belast är inte så noga man kan köra hårt om man vill men jag håller mig under 20-40 knyck och bara morrar igenom registret lite tills den är varm.
kall mineralolja är bättre än helcyntet som går för kall för dom flesta helcyntare ska ju helst gå hårt för att funka bra. (inte sota klägga)
Glaserad ring ser man inte. Därimot lär det synas i microskop en ring som är felaktigt inkörd och en som är inkörd enligt alla konsten regler. Även foder blir glaserade med det är inget man ser med blotta ögat.
Skilnaden är ju bara att dom felaktigt inkörda ringarna/kolvarna/fodren har mindre kontaktyta mellan sig, typ noppror/vårtor löätt överdrivet och där smiter trycket förbi och man tappar både effekt kylning och livslängd.
Dom flesta mc tillverkare kör nu mera in hojarna i bänk stenhårt,, dom matar på full rulle genom hela registret ett flertal gånger och kör på mineralolja .
Bänkningar har visat siffror på uppimot 3hk skillnad på 120hk maskiner när dom kört in hårt på mineral jämfört med lungt på cyntet (4 takt 4cyllat)
Jag kör in 4 taktare bet hårdare direkt för dom har inte en massa stora portar i cyllarna. 2taktare känns en aning farligare att skicka ut ringarna förbi portarna på 8000v direk, evnt ingen fara men jag tar det en aning lungnare med 2 taktare.
Ge mer soppa under någon timmes inkör är ju bästa effektivaste skyddet av alla. Så lev ju skoterar från fabrik.