Körning efter kolvbyte?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Har en Rev 600 HO som jag har bytt kolvar+ringar+nållager plus alla dom andra packningar & packboxar,hur ska man köra efter ett sådant ingrepp?
Vissa säger att man kan ha i lite olja i tanken & ska köra lite lugnt i börja den första tanken sen kan man köra som vanligt,stämmer de?
Eller har ni några andra tips på hur man ska gå tillväga?
Jo just de ja det är SNOPRO kolvar jag har köpt som det handlar om =)

// Tomas

Tacksam för svar!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Varmkör ordentligt innan du sticker i väg, kör därefter i några mil med varierat gaspådrag inkl. kortare fullgasrepor. Kör sedan som vanligt.
Ang. oljan så är det olika rekomendationer beroende på vem du frågar. Men de flesta som jag har hört/läst med/om säger att man inte ska gå upp i oljemängd.
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Varmkör ordentligt innan du sticker i väg, kör därefter i några mil med varierat gaspådrag inkl. kortare fullgasrepor. Kör sedan som vanligt.
Ang. oljan så är det olika rekomendationer beroende på vem du frågar. Men de flesta som jag har hört/läst med/om säger att man inte ska gå upp i oljemängd.

Ok då ska jag göra så =)

// Tomas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Jag rekko att köra en eller 2 tankar på mineraloja för att ringarna ska nöta in sig till maximal tätyta innan dom glaseras. Detta gäller nya 4 taktare som 2 taktare. Dom flesta eller alla mc/bil tillverkare häller i just mineralolja för att få max inslitage så fort som möjligt. Man får på så vis bästa tätning på ringarna och maximal värmeavledning genom ringarna ,,,,minimalt med hotspotts på kolvarna. Kör inte på jämn gas och lätt belastning längre sträckor speciellt inte den första timmen. Blandad körning utan långa fullgas är ok.

Efter 2 tankar eller fler tankar sopar du i delsyntet eller helsynt


Man kan eller bör hälla i 1-2% mer olja bara det är mineral
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag skulle köra precis som vanligt , de enda jag skulle undvika är att fisköra så att förbränningsrester hinner förbi ringarna innan dom sätter sig
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
jag skulle köra precis som vanligt , de enda jag skulle undvika är att fisköra så att förbränningsrester hinner förbi ringarna innan dom sätter sig
exakt!
och en riktig varmkörning vid första start
men de brukar ju gå av sig själv då man vill kolla så att man inte glömt någe typ en klammer till någon kylslang eller liknande
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag brukar köra lite lugnt ungefär 2-3km efter en riktig varmkörning innan jag kör som vanligt. Men de är mest för att lyssna och känns efter så allt verkar vara rätt å så :)
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag rekko att köra en eller 2 tankar på mineraloja för att ringarna ska nöta in sig till maximal tätyta innan dom glaseras. Detta gäller nya 4 taktare som 2 taktare. Dom flesta eller alla mc/bil tillverkare häller i just mineralolja för att få max inslitage så fort som möjligt. Man får på så vis bästa tätning på ringarna och maximal värmeavledning genom ringarna ,,,,minimalt med hotspotts på kolvarna. Kör inte på jämn gas och lätt belastning längre sträckor speciellt inte den första timmen. Blandad körning utan långa fullgas är ok.

Efter 2 tankar eller fler tankar sopar du i delsyntet eller helsynt


Man kan eller bör hälla i 1-2% mer olja bara det är mineral
Ok har du kört så på många skotrar? Funkar de bra?

// Tomas
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
låt den stå på tomgång i 10-20 min sen puttra lite sen järnet=)
kör man in hårt så går dem hårt.

så gör då jag å det har då aldrig varit nå problem.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
diselkungen:
de var första gången jag ser någon låter en motor stå på tomgång i 20min som en inkörningsprocess, hur många kolvar har du kört in såhär? Är de alla i M5an?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Körning efter kolvbyte?

diselkungen:
de var första gången jag ser någon låter en motor stå på tomgång i 20min som en inkörningsprocess, hur många kolvar har du kört in såhär? Är de alla i M5an?
20 min är väll att ta i men det gör dom flesta, det tar ju några minuter att få värme i grejorn, fylla efter vatten å lufta systemet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Tomg körning är det sista man ska göra vid nymont kolvar!!

Bäst är bara starta köra iväg direkt på låg belst ,,om man vill kolla någ så stannar man och slår av motorn direk och hela tiden oregelbunden gasning.

Längre Tomgskörning med nya ringar gör just det som inte får hända,,ringarna/loppet glaseras där det tätar sämmre (för långt ut i yta foder/ringar/kolv)

Inkörning enligt BOK (inte jag som skrivit) ööö typ vettigaste inkörningarna jag läst under alla år från olika källor och tagit ut det som verkar mest lågist.

Första man ska göra enlikgt "BOK" är att starta stanna metoden några ggr.

1. starta upp tills den blir halv varm smågasa gärna med upphissad maskin eller småköra lite för att sedan slå av och låta den kallna innan full temp uppnås.
2. Definitivt köra till nästan full temp uppnås ,,,,,Stanna låt kallna helt igen. 3e gången gilt ska man kunna åka iväg det är säkert en fördel att upprepa starta kallna proccin fler ggr om man orkar:dizzy:


Varför man starta stanna gör att man minskar den första friktionsvärmen en aning. Föra när man börjar om från kall motor flera ggr så har man mer spel mellan cylle o kolv tills den blir varm igen, man sliter då in ringarna/kolven/loppet under kallare förhållanden och det innebär mindre risk för glasering i tidigt skede och onödiga värmepikar på grund av råheten i matrialen.

Och viktig vid kolvbyte är ju att horna eller minst våtslipa igenom loppet så man får bort den gamla inkörningsglaseringen!

Och kör mineraliolja,

Jag som kör Powerjet skruvar på extra mycket soppa och höjer nålarna någ snäpp den första tim det kyler bäst.

Så dom som orkar och vill vara seriös kan gärna höja nålarna några snäpp och sopa i större högfartare ett tag under inkörning.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
boost när du citerar mig måste du använda "" tecken :hello:

.- .ehu.. japp.. ok..
nedå men jag håller helt med dig, aldrig hålla jämnare gas en längre sträcka eller tid. För de e som boostIII säger, kolvar, ringar och cylinderväggar måste nötas in i varandra så att de sluter tätt under de förhållanden som de senare ska användas i..
.. och mineral olja helt klart under inkörning, absolut inte syntet då detta "skyddar" för bra kort sagt...

. . jag kanske borde ha använt citattecken?:hmmmm2:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
men frågan är ju - sliter verkligen grejerna in sig bättre om man låter motorn motorn bli varm/ljummen med lågt effektuttag å kallna med mineralolja ? ja säger inte att de är fel , kanske är det så tillverkarna har gjort innan leverans ?
hur ser en glaserad ring ut ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
men frågan är ju - sliter verkligen grejerna in sig bättre om man låter motorn motorn bli varm/ljummen med lågt effektuttag å kallna med mineralolja ? ja säger inte att de är fel , kanske är det så tillverkarna har gjort innan leverans ?
hur ser en glaserad ring ut ?

Har bara läst ett flertal ggr att man ska förfara så och det låter lågiskt att den sliter in sig säkrare under kallare förhållanden .Råa ytor bildar onödiga värmepikar dom första minutrarna annars . Det handlar bara om högst 10 körning i minuter sammanlagt tid man ska jäklas med att starta stanna kallna, och låg belast är inte så noga man kan köra hårt om man vill men jag håller mig under 20-40 knyck och bara morrar igenom registret lite tills den är varm.
kall mineralolja är bättre än helcyntet som går för kall för dom flesta helcyntare ska ju helst gå hårt för att funka bra. (inte sota klägga)

Glaserad ring ser man inte. Därimot lär det synas i microskop en ring som är felaktigt inkörd och en som är inkörd enligt alla konsten regler. Även foder blir glaserade med det är inget man ser med blotta ögat.

Skilnaden är ju bara att dom felaktigt inkörda ringarna/kolvarna/fodren har mindre kontaktyta mellan sig, typ noppror/vårtor löätt överdrivet och där smiter trycket förbi och man tappar både effekt kylning och livslängd.

Dom flesta mc tillverkare kör nu mera in hojarna i bänk stenhårt,, dom matar på full rulle genom hela registret ett flertal gånger och kör på mineralolja .
Bänkningar har visat siffror på uppimot 3hk skillnad på 120hk maskiner när dom kört in hårt på mineral jämfört med lungt på cyntet (4 takt 4cyllat)

Jag kör in 4 taktare bet hårdare direkt för dom har inte en massa stora portar i cyllarna. 2taktare känns en aning farligare att skicka ut ringarna förbi portarna på 8000v direk, evnt ingen fara men jag tar det en aning lungnare med 2 taktare.

Ge mer soppa under någon timmes inkör är ju bästa effektivaste skyddet av alla. Så lev ju skoterar från fabrik.
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Rätta mig om jag har fel, men jag tycker att det talar lite emot sig själv, att dels köra på mineralolja för att syntet smörjer för bra, och samtidigt öka oljeinblandningen under inkörningen för att få bättre smörjning? Borde inte syntet och normal inblandning ge samma resultat?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Rätta mig om jag har fel, men jag tycker att det talar lite emot sig själv, att dels köra på mineralolja för att syntet smörjer för bra, och samtidigt öka oljeinblandningen under inkörningen för att få bättre smörjning? Borde inte syntet och normal inblandning ge samma resultat?

Ja det låter olågiskt he he..

Det där med mer inblandning är jag faktist lite osäker på att det är nödvändigt. Jag är mer noga med mer soppa istället. Syntetoljer har en massa olika friktionhämmande gushlan i sig som är onödigt bra vid inkörning . så man undviker dom för säkerhets skull . Som ex så har vissa quakerstate synteter slick 50 i sig och det är det sista man vill ha i vi inkörning.

Bäst vore nog att köra in som man gör med glödstift 2taktare,, full gas och vräker på metanol så dom 4 taktar och inte orkar varva ca 2 tankar :biggrin1:

Jag vräker på såpass mycket soppa som stiften tål utan att knäckas och kör då ngk eay som tål en hel del soppa ,,motorn 4 taktar skapligt då men bra inkört blir det :biggrin1: