kabe safir blir släpvagn

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
Hej! köpte mig en kabe safir grand de lux från 81.
Rivningen har börjat och nu är bara ramen kvar :)
Har redan börjat logga mitt projekt på min blogg http://robinjaakola.blogg.se/

Eftersom att det är mitt första bygge så kommer jag säkert ha några frågor till er som byggt förr. Ni får gärna komma med lite tips också.

har tagit en del mått och börjat skissa lite i SketchUp.



funderar även på att kapa av från orgnalramen så jag bygger lastytan mellan däcken. Då blir lastytan ~170cm bred. Blir ju lite billigare med material och mindre vikt.
Totalvikten är 1450kg

edit : detta är ett långtidsprojekt
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Börja att fundera på vad du skall lasta på vagnen. Så att du inte bygger 170 cm brett för att spara på material och sedan så blir vagnen för smal för dina behov. Sedan så säger jag bara: galva vagnen. Måla inte. Galva är det enda som duger.
 

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
Börja att fundera på vad du skall lasta på vagnen. Så att du inte bygger 170 cm brett för att spara på material och sedan så blir vagnen för smal för dina behov. Sedan så säger jag bara: galva vagnen. Måla inte. Galva är det enda som duger.
klumpigt att jag inte skrev det då >_< men skoter och fyrhjuling hade jag tänkt att dra :) sen om jag får på 3-4 skotrar skulle ju vara fint :) lastytans längd kommer nog hamna på runt 5½ meter

duger det med kallgalva släpet ?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Lämna in på riktig galvning. Kostar ett par tusen, men det är det värt. Då blir det rostskyddat invändigt också.