Kan man vända evolutionen?

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Rubriken var kanske lite överdriven. Men här kommer bakgrundshistorien.

Sålde iväg reven här i mellandagarna med planen att det skulle bli en nytro tämligen omgående.
Nu blev det inte så och min skoterabstinens är total...

Är det någon mening att byta tillbaka till ett "gammalt" chassie igen typ zr eller zx eller kommer min 2meters kropp som vant sig med ståupp körställning och dessutom blivit några år äldre göra så att man tappar lusten att köra igen?

Det där var det mest omständiga sättet att skriva. Åka gammalt skrot eller inte åka alls?

Vad är era synpunkter på mina funderingar..
Och om Mod tycker att tråden passar nån annanstans så är det bara att flytta den..

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
rev chassiet är de härligaste chassie som finns (enligt mej), och de finns då inte nått likande chassie (tex körställnig)i dom äldre modelerna tex ZX... men no tror ja du kommer att "vilja" köra skoter , inte tror ja du tappar lusten, för de kan man inte hur som hälst göra fastän man har en gammel skoter...

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
är du en kräsen skoteråkare? för ja menar om du är en trogen skoteråkare som gör allt för att få köra tror ja nog att du kan unna dej en äldre skoter. köp en zx med 7-800 motorn eller något och sen slänger du på styrhöjjare så att det passar din längd vid stående körning. på tal om gammalt, vem tycker det inte kul att köra gamla maskiner? ur min åsyn yamaha et osv men ur din zx och edge och allt va de nu kan va :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ajsomfasiken...

Vilket dilemma! Jag åkte kort REV förra året, och saknar det chassiet VÄLDIGT MYCKET... Och jag åker nu på en sprillans ny skoter... (inte för att jag kan köra alls, typ, pga "aj aj" i min vänstra axel).

Provade farsans äldre skoter tidigare i vinte, och GOSSE, vilken skillnad. Skulle hellre köpa typ "East capital Ryssland" fonder och hoppas på fortsättning uppåt, än åka gammalt chassi igen.

Nej, det var ett konstigt råd. Men jag hade nog gjort som olofmikael skrev i nödfall. Trots att jag också är 2 meter lång och hade behövt en 15" styrhöjare. Eller en -03 Rev?

4

426H

För mig fick skoteråkningen en ny dimension när revchassiet kom. Har kört mycket cross/enduro tidigare och förstod aldrig varför man skulle sitta som på en HD/customhoj med böjd rygg på en sportskoter. Nej, jag kommer aldrig att sätta mig på en gammelskoter igen.

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
sitta med böjd rygg? nu tog du väll i nalta ;) har ju mer med kroppshållning att göra :p därimot om man ska stå upp är det en annan femma....

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Om definitionen på "kräsen skoteråkare" är att man vill kunna köra en hel dag och sen kliva av och veta att man inte kommer ha ont i kroppen nästa dag så är jag nog det..

Men nu blev det en gammal härk(zx) trots allt..
Projektet att flytta fram styrstången har redan börjat.
Man får trösta sig med att man har tillräckligt med krut i pudret när polarna drar ifrån en på leden..

sitta med böjd rygg? nu tog du väll i nalta har ju mer med kroppshållning att göra :p därimot om man ska stå upp är det en annan femma....
Misstänker att det 426H menade var att det blir ryggen som får agera stötdämpare vid sittande körning med gammalt chassie..
Oavsett hur bra hållning du har så kommer ryggen krökas efter några mil på guppig led, men ett vettigt ryggskydd/njurbälte avlastar bra..