kan någon förklara hur det ligger till med munstycken i förgasaren.

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
Jag har funderat på varför man skall ha olika munstycken på förgasarna. har en mach1 -95 och på den skall de vara större munstycke på mag sidan och mindre på variator sidan.. men har hört olika hos varje ställe jag frågar.. kan ingen vänlig själ förklara hur de ligger till så ja kan få sova i lugn och ro.. :confused:
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Det sitter större munstycke i ena förgasaran eftersom motorn är slidmatad.

tror det har och göra med kylningen, att den ena cylindern (Antar att det är den närmast variatorerna) får kylarvattnet senare och därmed får sämre kylförmåga, och att man på det viset att har kompentserat upp kylningen med ett större huvudmunstycke till den cylindern.
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
okej. men vad menas med slidmatad? men de stämmer ju inte med vad skidoo säger att man skall ha större på mag sidan och inte på variator sidan. och kylningen är väll lika på bägge cylindrarna.. Förstår inte.. är ingen motor mek. men vill lära mig..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kylningen är samma , en slidmatad motor har en rund stålsskiva som snurrar och öppnar ett hål det är dags för cylindern att suga för att sen stänga , skivan kommer att öppna uppifrån på en cylindern och nerifrån på den andra , luftströmmen genom förgasarna blir av den andledningen lite olika och det får man kompensera med olika munstycken för att samma mängd bränsle ska sugas upp ...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det varierar.. bla tripplar brukar ha större munstycke i mittencylindern pga den tar värme från dom två andra ..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du ökar kylningen på kolven (kolven kyls ned av bensinen)...

För stort munstycke: skotern går dåligt/bluddrar och tar för mkt bensin

För litet: Kolven smälter.
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
kylningen är samma , en slidmatad motor har en rund stålsskiva som snurrar och öppnar ett hål det är dags för cylindern att suga för att sen stänga , skivan kommer att öppna uppifrån på en cylindern och nerifrån på den andra , luftströmmen genom förgasarna blir av den andledningen lite olika och det får man kompensera med olika munstycken för att samma mängd bränsle ska sugas upp ...
Har också funderat mycket på det här, äntligen en vettig förklaring. Tack!
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
har pratat med en som har pysslat mycke med skoter idag och han säger att han har samma munstycke på båda? han kör visseligen polaris. bygger dom annorlunda? HJÄLP!
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
aha.. då förklarar de ju varför han vill ha lika på samma sida... :) märker man någon skillnad om man sätter lika munstycken eller?
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
kylningen är samma , en slidmatad motor har en rund stålsskiva som snurrar och öppnar ett hål det är dags för cylindern att suga för att sen stänga , skivan kommer att öppna uppifrån på en cylindern och nerifrån på den andra , luftströmmen genom förgasarna blir av den andledningen lite olika och det får man kompensera med olika munstycken för att samma mängd bränsle ska sugas upp ...
Men om kylningen är densamma på cylindrarna vad är då poängen att montera ett större huvudmunstycke till den ena cylindern? Det lär ju vara för bättre kylning eller har jag galet fel?