Karibo som dör efter en stund

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Har fått problem med skogsmaskinen, alltså Karibon...
Efter en fem/tio minuters problemfri körning så dör den, tappar orken.
Känns som soppatorsk, börjar bööööa och om man precis just då flippar lite med choken så börjar den gå bättre. (Choken är inställd som den ska, så inget problem med den)
Men om man efter detta håller lite mer gas så hör man att motorvarven
Går ner eller vad man nu ska säga, svårt å förklara...tror den får för lite soppa??
Har bytt soppapump, MEN när man blåser i pumpen så pyser det ut luft genom det riktigt lilla hålet, ska det göra det??
Har kollat membranen och dem är som dem ska vara, kan nämna att det var ett år sen jag bytte membran i pumpen som suttit i.
Insugsgummit är nytt och helt.
Har även provat ta bort returen å kört utan denna, men ingen skillnad.
Trottelnålen är på 4 hacket.
Nån som har nån aning vad det kan vara???
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Soppafiltret och alla slangar är nya, bytte dessa förra säsongen, så det kan man utesluta...
Börjar starkt fundera å skifta pump från en annan fungerande maskin jag har.
Ska nog prova detta imorgon, om det är bra väder.....
 

Karibo89

Medlem
18 okt 2014
20
0
1
Har samma problem med min, har bytt membran osv men fungerar inte. Det ska blåsa ut luft i lilla hålet! Vi tror att det är packboxarna, men de är ju inte det enklaste att byta, så har inte hunnit göra det än. Men när du har tid, pengar och ork, prova byt packboxarna i motorn :)
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jag har en nyrenoverad motor på hyllan, denna renoverades med ny kolv, nyhonad cylinder, nya lager å alla nya packningar plus nya packboxar. Denna motor körde jag ungefär en 5mil med innan problemen börja komma...tappa kompen helt när den blev varm, å igen tomgång då heller. Detta problem var topplocket som var skevt. Blev en helt annan maskin när jag lyfte i en annan motor med bättre komp, dock inte renoverad som föregående motor. Kanske dags å slänga i den renoverade motorn, bara byta toppen så kanske det går bättre. kan nämna att dessa motorer är absolut inge problem å renovera, dem är lätta å skruva i. Har nog renoverat säkert en 5 stycken skulle jag tro.
Den sk. Dysan har jag kvar i returslangen, har som sagt provat köra både med retur och utan. Men det gav ingen skillnad. Men som jag läst innan så ska det inte pysa ut nå luft när man blåser i vackumanslutningen. Måste nog prova med en annan pump, eller köpa en helt ny.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jasså så du har samma problem med din, Karibo89.
Jag tog idag lös en pump från en annan maskin, å den var helt stum när jag provade blåsa..
Å det är precis en likadan, knepigt detta...jaja lilla hålet är ju där av en anledning.
Är nog kanske som du säger, att det är packboxarna som börjar ge upp?
 

Karibo89

Medlem
18 okt 2014
20
0
1
Ja, vi har ju som sagt fixat bränslepumpen så den fungerar som den ska, men det hjälpte ju inte. Problemet med att byta packboxar är väl att det är så himla dyrt med avdragare!
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej. Nää det är inga större problem å byta, när man väl har tagit ur motorn. Men det är lite jobb ändå.
Motorn måste klyvas. Går inte å byta på plats. Packboxarna har urfasningar som ska passa i speciella spår i blocket. Så motorn måste som sagt delas..
Någon avdragare till detta jobb behövs inte. Däremot till svänghjul å variator behövs avdragare.
 

Karibo89

Medlem
18 okt 2014
20
0
1
Ja, det var ju alltså till svänghjul och variatorn jag menade ;)
Vi började försöka byta dessa idag på min karibo, men vi lyckades inte. Har du några tips på hur man får ut packboxarna? går de ej att få ut utan att klyva motorn?
Det ser helt slätt ut på utsidan av packboxarna från rinab. Det är väl inga spår de ska i isåfall?
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Motorn måste delas, packboxarna trycks på plats från insidan.
Ang. Urfasningar å spår så gäller det rotax 253, det var jag som blandade ihop...
277an har skarpa kanter i blockhalvorna, är som mothåll för packboxarna.
Så det är delning som gäller.
Glöm inte å fylla dem med fett innan du startar motorn sen, annars bränns dem sönder å börjar läcka.
Funkar med 2-takts olja också. Själv har jag alltid använt fett till detta, tycker det känns bättre...
 

Karibo89

Medlem
18 okt 2014
20
0
1
Tack för tipset! Vi provade lite till idag, fick ut packboxen på variatorsidan, men samma metod fungerar inte på tändplattesidan... Så jag antar att vi måste dela motorn. Nu är det löst genom att byta hela motorn tillfälligt!
 

Brattlöf

Medlem
21 jan 2011
24
0
1
Piteå
Ni har inte stopp i avluftningen till tanken då? Då kan man ju få det fenomenet att den går en stund och kvamnar, väntar man sedan en stund så går den en stund igen. Bara en tanke, är ju lätt att testa...
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Tyvärr inte avluftningen som är problemet, var bland det första jag kollade på min iallafall. Men tack ändå...
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Nu går Karibon klockrent utan bekymmer. Var soppapumpen som var problemet i mitt fall.
Dagens membran som man köper håller nog inte så hög kvalitet som förut.
Är nog Kina tillverkat skräp.
Pumpen som jag bytte till är orörd med gamla membran.