ketschupsyndrom + variator

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Först händer ingen, sedan händer inget och sedan händer allt....

Har fått ett litet bekymmer med variatorn/a på min Indy 650 RXL/SKS/EFI -91

Skotern har alltid dragit iväg mjukt och fint (beroende på hur mycket man gasar).
MEN här om dagen trasade veriatorn sönder remmen totalt (har alldrig sett en mer trasig rem).

Ok, jag bytte rem, men skotern beter sig konstigt. Jag varvar motorn till ca 4500 och sedan drar den iväg som f...n.
Inget mjukt uppstart direkt, utan ett jäkla ryck när variatorn slår in.


Någon som har ideér om vad problemet kan vara?
Kanske trasig variator?
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
Ranchn skrev:
Först händer ingen, sedan händer inget och sedan händer allt....

Har fått ett litet bekymmer med variatorn/a på min Indy 650 RXL/SKS/EFI -91

Skotern har alltid dragit iväg mjukt och fint (beroende på hur mycket man gasar).
MEN här om dagen trasade veriatorn sönder remmen totalt (har alldrig sett en mer trasig rem).

Ok, jag bytte rem, men skotern beter sig konstigt. Jag varvar motorn till ca 4500 och sedan drar den iväg som f...n.
Inget mjukt uppstart direkt, utan ett jäkla ryck när variatorn slår in.


Någon som har ideér om vad problemet kan vara?
Kanske trasig variator?
Inte vet jag om jag har nån förklaring åt dig men min indy 500 sp på 4500 varv hackade nä
stan iväg och då fick jag tips om att sträcka kedjan, och faktiskt blev den bättre.
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Du har alltså fått en remsprängning? av att döma på det du skrev. Kolla så att linjeringen är ok, och att inte vevaxeln har blivit sne. Annars kan det tänkas att du har fått in skit från remmen i primären / sekundären. Troligast primären med de syndrom du beskriver. Är du säker på att det är rätt rem? Ifall den skulle vara för smal så får du syndromet du förklarar.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
plingan skrev:
Inte vet jag om jag har nån förklaring åt dig men min indy 500 sp på 4500 varv hackade nä
stan iväg och då fick jag tips om att sträcka kedjan, och faktiskt blev den bättre.
Tack för tipset, men det är ej kedjan som spökar.




SlotH skrev:
Du har alltså fått en remsprängning? av att döma på det du skrev. Kolla så att linjeringen är ok, och att inte vevaxeln har blivit sne. Annars kan det tänkas att du har fått in skit från remmen i primären / sekundären. Troligast primären med de syndrom du beskriver. Är du säker på att det är rätt rem? Ifall den skulle vara för smal så får du syndromet du förklarar.
Jag har rätt rem...

Att plocka ned sekundären är ju enkelt, men primären brukar ju vara svår att få lös....?

Är det det krångligt att plocka isär variatorerna? Något man bör tänka på?
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Ranchn skrev:
Att plocka ned sekundären är ju enkelt, men primären brukar ju vara svår att få lös....?
Är det det krångligt att plocka isär variatorerna? Något man bör tänka på?
Ifall du ska rengöra primären så brukar jag bara ta bort bulten i mitten samt de 6 skruvarna som håller fast locket, och då kommer man åt de flesta rörliga delar och kan ganska lätt upptäcka ifall något kärvar.

Angående sekundären så släpper man bara skruven i mitten, och drar av den från axeln. sedan kan det vara bra att märka ut vilket hål fjädern sitter i, samt hur mycket den är spänd. Brukar underlätta att vara två stycken när man ska montera ihop den igen. Men det funkar även att använda en press eller liknande för att hålla helixen nere medans du låser den i läge igen.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tackar, jag skall testa detta, men knappas inna påsk.




SlotH skrev:
Ifall du ska rengöra primären så brukar jag bara ta bort bulten i mitten samt de 6 skruvarna som håller fast locket, och då kommer man åt de flesta rörliga delar och kan ganska lätt upptäcka ifall något kärvar.

Angående sekundären så släpper man bara skruven i mitten, och drar av den från axeln. sedan kan det vara bra att märka ut vilket hål fjädern sitter i, samt hur mycket den är spänd. Brukar underlätta att vara två stycken när man ska montera ihop den igen. Men det funkar även att använda en press eller liknande för att hålla helixen nere medans du låser den i läge igen.