Kluven, Assault eller nytro turbo,

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Funderar på att beställa en rmk assault -12a och göra mig av med nytron..
Misstänker att jag kommer få lägga runt 30-35000:- imellan mot en rmk assault. Är det mer värt att behålla nytron och slänga på en 180 turbo, det är ju samma pengar + en 51matta på nyron isåfall(eller förlänga den till MTX)?

Det är ju en del vikt och längd som skiljer dessa maskiner åt. Xtx´n räckte inte riktigt till vintern som var, men det kanske turbo + matta väger upp?

Har ju monterat på en massa lullul på nytron också som man förmodligen inte får ut något för vid försäljning.

Hur ska jag göra?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det spelar ingen roll hur mycket du lägger på Nytron, den går inte att jämföra med Assaulten på ngt sätt-dom representerar två helt olika maskiner helt enkelt.
Nytron blir skitrolig med 180hk-och ännu roligare med 240hk. Så länge som du har öppna ytor.
Assaulten är roligare vid alla andra tillfällen.
Vart kör du? Vill du utvecklas som förare?
För teknisk körning är Assaulten att föredra, Nytron är jämfört med den en gris helt enkelt.
Samtidigt är Nytron skitrolig på öppna ytor tillsammans med övertryck-på ett sätt som du aldrig kan få med Assaulten.

Jag stod inför samma frågeställning för några veckor sedan-jag kunde inte bestämma mig, så jag valde att behålla Nytron... :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ja funderar nästan på samma sak. En x-ride med 180kit lr en assault/rmk svårt val. Har varit jättenöjd med min xtx och gillar den gedigna känslan med skotern, inget krångel! Har ju läst lite om att vissa fått problem med sina fotsteg på polarisen och de gör iaf mig nervös om en helt ny skoter börjar gå sönder och de blir jidder med garantin.
Men ja tycker fortfarande att polarisen verkar vara en riktigt rolig maskin och runt 155" skulle passa mig perfekt. Jag är mycket nöjd med min nuvarande åf och dom finns på lagomt avstånd. De är oxå en aspekt. Blir nog en till nytro nu, så får man se hur rmk chassit utvecklas efter några säsonger.
 
Last edited:

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Det spelar ingen roll hur mycket du lägger på Nytron, den går inte att jämföra med Assaulten på ngt sätt-dom representerar två helt olika maskiner helt enkelt.
Nytron blir skitrolig med 180hk-och ännu roligare med 240hk. Så länge som du har öppna ytor.
Assaulten är roligare vid alla andra tillfällen.
Vart kör du? Vill du utvecklas som förare?
För teknisk körning är Assaulten att föredra, Nytron är jämfört med den en gris helt enkelt.
Samtidigt är Nytron skitrolig på öppna ytor tillsammans med övertryck-på ett sätt som du aldrig kan få med Assaulten.

Jag stod inför samma frågeställning för några veckor sedan-jag kunde inte bestämma mig, så jag valde att behålla Nytron... :)
Hur känns motorkarraktären i assaulten? blir den inte väldigt "lam" jämfört med nytron(även original)? De är ju ett otroligt vrid i yamman och jäkla gassvar...

Jag hade möjligheten att köra en summit 600 e-tech under en helg lite tidigare och måste säga att de var riktigt tråkigt!!! Händer inget när man håller fullt och chassit passade mig inte för fem öre! Nu är de väl inte rättvist att ställa den mot nytron men jag blev grymt besviken kan ja säga!

De är rätt bra att testa runt lite så slipper man köpa en gris i säck liksom ;)
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Efter att ha varit och kikat på X-ride´n så har jag bestämt mig för att åka yamaha ännu ett år. Beställde en x-ride :biggrin1: Ska även låta ÅF montera MCX 180hk, samt beställa hem skinz betterboards och dyna. Ge mig vinter NUUUUU!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kan inte ge ett bra svar-jag har bara kört Polarisen på som lägst 2000m höjd...
Med det sagt tyckte jag att den gick mer än nog så länge man höll sig i lössnön, men lite trött vid ledpisk.
Men annat är knappast att vänta när dom som bäst ger runt 110-115 hk.

(Turbokonverterad Poo 800 är en helt annan historia-då är det helt plötsligt Nytron som känns småseg! :) )
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag ångrar INTE att jag hedde bort nytron och köpte en Assault! Redan standard hade jag mycket mer kul med assaulten än min turbonytro. Och för dom som är "rädd" för fotstegen.. Det är inget vanligt förekommande fel! Och skulle det hända just DIG så fixar säkert din åf det på ett smidigt och krångelfritt sätt. Nog om det.
Assaulten är roligare i alla situationer än nytron, utom möjligtvis på en 2000meter lång myr utan spår och gupp. För då är en nytroturbo ganska skoj. Men så fort det blir minsta packad/kompakt snö så är assaulten överlägsen. Bistra sanningen. Och med mitt turbokit så är den minst lika mycket åka med som en tnytro. Och det är ballt i detta chassie!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Och med mitt turbokit så är den minst lika mycket åka med som en tnytro. Och det är ballt i detta chassie!
Nu vet jag inte hur ditt turbokit är jämfört med BD, men jag utgår från att gasresponsen är runt ett ljusår snabbare än Nytron dessutom...
Inte för att jag ser gasresponsen som ett egentligt problem när jag kör Nytron -och speciellt inte med 180hk versionen- men Poo 800 med övertryck har kort sagt reptilsnabb gasrespons, jag har inte kört nånting överladdat som varit i närheten!
Helt sinnessjukt kul!

..men visst-beroende på körning är Nytron skitkul den med tillsammans med laddtryck, speciellt om man är van en std.
Första repan jag körde min efter konvertering trodde jag att jag skulle skita i byxan, det var -15, ~50-60cm puder och skotern stog rätt upp så fort man gasade. 50 mil senare hade man tyvärr vant sig...