knackande ljud från IQ R - 2011 när den går ner i varv / tomgång

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Tjenare!

Vill bara påpeka innan jag startar mina frågor med att jag redan har sökt på forumet men inte riktigt hittat vad jag söker!

Nyss köpt mig en IQ R 600 -2011 .
Startade den igår hemma för en testvända och märkte då att det knackar ganska hårt från motorn när jag gasar till och sedan låter den gå ner i varv, en del har sagt att det är så på just iqn och andra säger att det är avgasklagffarna. Så jag tänkte kolla om det är någon som har ett lite mer säkert svar, och om det är något man kan åtgärda, vad ska jag då göra?

Ha det gött alla!
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
min switckback 600 lät som en diesel på tomgång xP efter nån vecka skar den.. de var vevlagret som var sopslut så vevstaken var iprinsip lös! kolla upp de innan de är för sent
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Min RR har knackat sedan ny, när man släpper ner den från typ 4k till tomgång. Mycket vanligt på R/RR från vad jag förstått. Min har gått 7000km 3 vevlager bytta,samt kolvar etc. Men ej vevstakslager, dom var bra..
 

yamahasx

Välkänd medlem
10 feb 2009
158
0
6
Det är vanligt att iq ren låter så. Har en iq r själv,och den knackar då den går ner i varv. Det är avgas portarna som slår.
 

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Det är vanligt att iq ren låter så. Har en iq r själv,och den knackar då den går ner i varv. Det är avgas portarna som slår.
Tack för alla svar! Vet du om man kan göra något för att förhindra att dom slår så hårt?
Bara att fortsätta kommentera om ni sitter på några bra kunskaper, hjälper enormt!