Kolv fråga 800 cfi pro ride

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har en liten fråga om kolvarna, eller rättare sagt diametern på kolvarna. Vad jag förstår så ska det vara 85mm kolvar, står då så då man ska beställa. Så har beställt och fått hem idag från skoterdelen deras fixkitt med gjutna sno pro kolvar, och på kolvtoppen står det 84,88, så jag gissar att det är diametern på kolvarna, har inte något skjutfält som jag litar på exakt så kan inte mäta just nu. Men då till frågan, är cylindern 85mm exakt, då då ska man väl då ha ett kolvspel på vadå? Så blev lite fundersam på om jag fått fel kolvar eller är det helt i sin ordning? Har även tidigare hört att det är ac kolvar man stoppar i, men trodde ju inte det var bokstavligt menat då det står ac 800 från 2010 och framåt på kartongen till kolvarna
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Som jag har fattat det så är det bokstavligen kolvar till arctic cat 800 man stoppar i.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Cylindrarna är det fin tolerans på och ligger väldigt nära 85mm.
Kolvar bör då vara något mindre, 0.105-0.141 på 800:an. Med andra ord är det helt rätt med 84,88mm kolvar.

Angående AC kolvar eller inte kan jag inte svara på.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
då har jag ännu en fråga då jag nu har rivit den. på insug så hittade jag några repor på båda kolvarna, fast mest på pto, där är det inge problem att känna dom, på mag är det ytterst lite, cylindrarna finns det ingenting i. här är några bilder








kan den ha sugit i sig snö/vatten och det är därför dessa repor uppkommit? skumgummit eller vad man nu ska kalla det i luftburken var ju faktiskt lite blött så känns som att det kanske beror på det
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Svårt att säga vad reporna kommer ifrån. Kan vara mycket men det är nog inget att oroa sig för bara du sköter om skotern med varmkörning osv. Du ska ju ändå byta dom och så länge cylindern ser ok ut är det bara å köra.

Jag skulle definitivt dragit några varv eltejp eller liknande runt oljefilter. Det ligger och skaver mot blocket, var lika på min. Inte kul om det går hål...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Inte är det från icke varmkörning ordentligt, för det är jag noga med, även då man haft den av en kort stund så har den fått gå tills tempen gått upp.

Pratade idag med en som skruvat massor i precis allt, och enligt han så är det att den sugit i snö/vatten. Var absolut inget att bry sig om. Så har börjat montera ihop den nu, men då kom nästa bekymmer, efter att jag haft lös spjällhusen och insug/bytt reeds och började sätta ihop det så hade jag lyckats vrida om oljepumpsarmen, höll på en stund och då jag trodde den var rätt så drog den inte tillbaka den helt, stannade vid halv gas och man fick trycka ner den. Gav då upp för kvällen och fortsatte idag, tillslut såg jag att fjädern nere på oljepumpsarmen som ska dra tillbaks armen släppt i ena änden, så nu drar den tillbaka helt om jag nu då har armen åt rätt håll, den pekar mot mag sidan/ till höger och steget är lodrätt
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Precis, det där är typiska "snöskärningsrepor". Svårt att undgå på skotrar, och det brukar vara mycket värre på äldre motorer med kolvstyrt insug. Man ser samma sak även på andra tvåtaktsmotorer som utsätts för yrsnö (motorsågar, små snöslungor med tvåtaktsmotor mm), men aldrig på en tvåtaktare som bara används sommartid.