kolvar tvärslut 600 e tec

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Ni som påstår att man kan åka minst 800 mil innan kolvbyte kan ju dra åt leksand.
Lämnade in skotern för kolvbyte samt almän översyn hos mulle i mora det visade sig att bägge kolvarna var tvärslut varav den ena såpass slut att ringen hade hoppat över låspiggen vilket resultera i kolvringsmosaik.
Som tur var åkte alltihop ut genom avgasporten utan att skada vare sig spridare tändstift eller cylinder.
I fortsättningen byter jag kolvar vid max 600 mil.
:mad2::mad2::mad2:
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Min xrs 600-10 har gått 1170mil och inget kolvbyte så nog kan man åka 800.


Ni som påstår att man kan åka minst 800 mil innan kolvbyte kan ju dra åt leksand.
Lämnade in skotern för kolvbyte samt almän översyn hos mulle i mora det visade sig att bägge kolvarna var tvärslut varav den ena såpass slut att ringen hade hoppat över låspiggen vilket resultera i kolvringsmosaik.
Som tur var åkte alltihop ut genom avgasporten utan att skada vare sig spridare tändstift eller cylinder.
I fortsättningen byter jag kolvar vid max 600 mil.
:mad2::mad2::mad2:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Den som påstår att man kan garantera ett visst antal mil på ett par kolvar bör tänka om... Så väldigt mycket som spelar in då det kommer till kolvarnas hållbarhet, körsätt, märke på olja, olja i %, underhåll mm mm.

Skulle aldrig medvetet åka 500mil på samma par kolvar OAVSETT om folk säger "dom där går 1000mil innan kolvbyte"
Utan har man haft en motor där kolvarna gått närmare 500mil bör man vara så tacksam att man byter dom bara för att.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
830 mil lubert
fan kootte byt genast
Har alltid varmkört och endast bra syntetoljor.
Eller är det orgkolvarna som är av kass kvalitet.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
HA! Vilket skitsnack! Även om man sköter sig med xps-olja, varmkörning, underhåll och service så finns aldrig någon garanti för att en 600 e-tec håll 1000 mil. Däremot är det tydligen ganska vanligt att dom håll så länge.
Det har med massvis av faktorer att göra, en tvåtaktare är ju till sin uppbyggnad och funktion en osäker motor som oftast inte klarar tusen mil utan byte av kolvar, till skillnad från taxibertils långmerca som rullat trippmätarn runt ett varv. (100.000 mil)
Det är alltid bäst att ta det säkra före, och byta vid ca 500 mil.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Nja den får gå några vändor till;-)
Får hoppas man slipper få stopp på något eländigt ställe om man åker till Kräckelbäcken och tar en tur till Lofsdalen.
Kollade visuellt på kolvarna inför förra säsongen efter 950mil och dom såg bra ut, ingen garanti att dom håller det vet jag men har haft några Ski-doo och som jag gjort kolvbyte runt 800mil och dom har sett bra ut så jag är lätt trött på tjatet att man ska byta kolvar stup i kvarten.

Märkte du att den började gå dåligt eller nått? Min går som vanligt och inget probelm med start eller när backen läggs i.

830 mil lubert
fan kootte byt genast
Har alltid varmkört och endast bra syntetoljor.
Eller är det orgkolvarna som är av kass kvalitet.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Jo nog märkte jag det allt kootte på väg hem efter en tur så börja skåjtern å gå dåligt och prexis när jag kom in på gårn å släpper gasen så tvärdör han sen så går det int å ryck igång han nå mer.
Hä e tvärslut så att säga.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Om jag var enda ägaren på en 600 e-tec så skulle jag köra 1000 mil utan att kolla till motorn. Men då vet man exakt hur den är körd, varmkörd, olja osv.. Givetvis så kan det hända saker med kolvarna ändå! Skulle gissa att 1 av 20 600 e-tec motorer rasar innan 1000 mil :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag har tittat på två 600e-tec som gått runt 1000mil. ser ut ungefär som vid 400mil på 800an. inget konstigt alls alltså.
En arbetskamrat köpte en 600sdi med över 1500mil på mätaren, samma där kolvarna var skitfräsha, inget flake på kolvringarna, lagren var det inget fel på, allt fett såg fint ut men det byttes för sakens skull.
Finns liksom ingen milgräns för hur länge saker håller.

Har den gått mycket på aspen?
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Där har du nåt doo blandade i 5 lit aspen med 10 lit 95 ca 40 mil innan haveri tror du att det kan ha nåt med det att göra.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
1/3-dels inblandning borde inte vara avgörande men det kan påverka en etec motor menligt då den bl a redan går på minimal oljeinblandning.

Det som händer i cylinder mm på en med vanlig bensin körd etec 2-T är att alkylatet påverkar nyttiga sotavlagringar vilka lossnar och ställer till det.

Hade planerat att köra 12an på alkylat redan från scratch men blev avrådd redan hösten 2011 av Aspen samt några motorgurus, eller egentligen inte avrådd utan man sa att okej det går men se till att ställa upp oljepumpen i så fall.


Nedanstående aktualiserades under hösten, kommer inte ihåg källan:
"Aspen, tillsammans med BRP, rekommenderar inte användning av alkylatbensin i snöskotrar med motortypen E-TEC eller SDI (Lynx och Ski-Doo). Vi har sett att det under vissa förutsättningar kan uppstå ett onormalt cylinderslitage hos dessa. Vi har dock inte sett några problem hos de äldre tvåtakts- eller fyrtaktsmotorerna från Rotax, ej eller hos fyrtaktare av typen 4-TEC. Tyvärr har vi i dagsläget ingen lösning på problemet, utan kan bara rekommendera att du inte använder alkylatbensin i dessa motortyper"
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Inte underligt den skar ihop då ringstoppen for in eller ut. Det kan hända alla kolvmärken och milantal även org kolvar. Annars är Spi och Snopro samt smidda typ wiseco mest kända för ringstopp släppning. Spi och Snopro "kan ha" felplacerad ringstopp dessutom vilket är mer ovanligt på org och wiseco
Smidda kolvar kan lättare tappa stoppen pga att de rör sig mer i sitt material.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Läste lite för snabbt. Som Boost säger så har kolvringsstoppet inget med Aspen att göra.
De maskiner som haft problem med aspen har fått det efter 300mil på enbart aspen, säkerligen har det blivit skador redan långt tidigare men det börjar inte märkas på motorgången förens efter 300mil, det dubbla på en som använde tripak i varje tank och längre än så på sdi.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Men lite väl konstigt sammanträffande dock att den haverera strax efter att jag tankat aspen även om det bara var 5 lit aspen på 10 liter bensin då den aldrig gått på aspen förut.