Kolvbyte 800cfi

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
Skulle vela få ett enkelt och snabbt svar på frågan som gått runt i ett antal år nu.
Jag har kört min 800cfi 300mil nu på original kolvarna. (uppställd oljepump)
De är nu dags för ett kolvbyte och som jag förstått de ska wössner ha dom bästa(?) Men de är olika svar hela tiden om vad för kolvar som ska köras..

Skulle vela ha ett enkelt och pålitlig svar om vilka kolvar som ska köras och återförsäljare på kolvarna som ska köras i maskinerna. Tack på förhand!
Sen skulle jag hellst inte smälla dit nå dropin-kit och sånt svammel, vill hellst bara ha kolvsats.

ang Polaris Assault 800 -11
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Går även utmärkt att beställa direkt hos rk tec i USA till ett betydligt bättre pris.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag skulle ha valt RkTech wössner om de inte är överdrivet dyra för de har tydligen ändrat om viktfördelningen på kolvarna så de slår mindre i loppen.
Men helt ärligt så tror jag att alla kolvar som är smidda duger bra för iom att det är smidd kolv så slår de mjukare i cylindrarna vilket i sin tur ger mindre risk för sprickor i både foder o kolv.
Om du tror på min teori att valfri smidd kolv duger så är nog Wiseco billigas och wiseco har dessutom väldigt bra kvalle överlag.

Om inte priset är avgörande så köp rkt wössner för de "kan ev" vara bättre än wiseco just i detta fall.

OBS varmkör överdrivet länge med smidda kolvar för de slår mer än gjutena kolvar kalla.
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
varmkörning är alltid prio 1 för mig, den får alltid stå på tomgång tills den är 40 grader sen gasar jag inte fullt fören jag är uppe i full temp. så smidda kolvar skulle nog passa bra på den fronten