Tjoba skotertokar!
Jag är en sån där som kört mycket skoter i mina dagar men har haft turen att slippa skruva sådär överdådigt mycket.
Nu tycker jag ett kolvbyte på MXZan är på sin plats. Jag tog över den i vinter och tror att det aldrig är bytt kolvar på den och den har väl gått 500-1000 mil så det är VERKLIGEN dags. Jag är 99,99% säker på att allt är original. Tänkte ta repet som sommarprojekt inför nästa säsong.
Eftersom jag aldrig skruvat i en sån här motor förut känner jag att jag kanske behöver lite smarta tips. Man har ju bytt cylle o kolv på tusentals mopeder men jag har inte gjort det ngn skoter än så länge så lite vägledning kan jag behöva för att undvika noobmistakes.
Skoter: 1997 års Ski-Doo MXZ 583
Vad ska jag ha för kolvar, kolvringar? (smidda, gjutna and all that shit, fattar noll ;P)
Vad behöver jag mer än kolvar? gissar på topplockspackning och cylinderpackning?
Är det något man bör känna till om att tömma kylarvätska och allt runt det?
Eftersom den har gått en längre tid, borde jag byta ut ngt mer när man lix är och skruvar isär skiten?
Har sett lite skrivet om dom däringa rave-grejerna, är det något att byta/grundligt inspektera?
Egentligen, är det något i allmänhet man borde kika extra på, på just den motorn, efter så många mil, finns det några typiska nedslitningsdelar etc.
Tack på förhand för smarta svar
/Chewbert
Jag är en sån där som kört mycket skoter i mina dagar men har haft turen att slippa skruva sådär överdådigt mycket.
Nu tycker jag ett kolvbyte på MXZan är på sin plats. Jag tog över den i vinter och tror att det aldrig är bytt kolvar på den och den har väl gått 500-1000 mil så det är VERKLIGEN dags. Jag är 99,99% säker på att allt är original. Tänkte ta repet som sommarprojekt inför nästa säsong.
Eftersom jag aldrig skruvat i en sån här motor förut känner jag att jag kanske behöver lite smarta tips. Man har ju bytt cylle o kolv på tusentals mopeder men jag har inte gjort det ngn skoter än så länge så lite vägledning kan jag behöva för att undvika noobmistakes.
Skoter: 1997 års Ski-Doo MXZ 583
Vad ska jag ha för kolvar, kolvringar? (smidda, gjutna and all that shit, fattar noll ;P)
Vad behöver jag mer än kolvar? gissar på topplockspackning och cylinderpackning?
Är det något man bör känna till om att tömma kylarvätska och allt runt det?
Eftersom den har gått en längre tid, borde jag byta ut ngt mer när man lix är och skruvar isär skiten?
Har sett lite skrivet om dom däringa rave-grejerna, är det något att byta/grundligt inspektera?
Egentligen, är det något i allmänhet man borde kika extra på, på just den motorn, efter så många mil, finns det några typiska nedslitningsdelar etc.
Tack på förhand för smarta svar
/Chewbert