Kolvråd till framförallt brp 850 ägare men även Polaris 800.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag vill bara varna Brp 850 motorägare att inte montera kolvar med dubbla kolvringar för de är för smal cylinderyta att balansera kolvringarnas edngap på. Lilla minsta felplacerad ringstopp eller lite sluta nållager till kolvbult och nere på vevensamt ökat ringgap med tiden resulterar i att ringen nöts ner och resten av ringen hakar tag i portar.
Värsta dubbelringkolvarna man kan sätta dit är wössner och wiseco för de kör med urfasade kolvringar på höjden!
De innebär att endast några mm smala rinspetsar ligger o nöter ner sig själva och Nikasilen på den smala ytan mellan Boostport och överströmskanal.Jag har till min fasa sett att även de billigare gjuna kolvmärkena börjat efterapa wiseco och wössner med den urdumma kontruktionen.
Kolla bilden med urfasning på baksida för ring och jämför med ringarna till wössner kolbvkittet!
Den första bilden visar ringgap med full bredd på ringarna ända ut i spets, de klarar smala cylinderytor om ringstoppen är centrerad perfekt. Men jag skulle ändå inte mont dubbla kolvringar i en Rotax Brp 850 snurra för inte ens Rotax själva törs det pga smal yta att vingla på. Original kolvring är singelring med ringstoppen mitt över boostporten, de ser farligt ut men Brp har extra biffig ring som klarar det bra. Brp ringen har faktiskt wössner /wiseco typen av endgap på ringen men i de fallet så har de ingen betydelse. De finns även billiga piratkoklbvar med singelring som går rakt över porten så dem törs ni köpa också.
Ena bilden visar brp 850 e-tec cylinder kolla va smal yta de är runt boostportern och då är bilden uppförstorad vs normalt borr!
Samma fenomen på Polaris 800cc från 10-18 de har också smal cylinderyta att vingla på men de är åtmi nstone bredare än Brp 850 så har har piolaris tordas köra dubbla ringar från fabrik. Men deras kolvringar har full bredd ute i spets så jag mont inga fler wössner/wiseco eller andra kolvar med den dumma urfasningen. Polaris 850 däremot har några mm bredare cylinderyta så där kan man montera kiolvar med ddumma urfasningen, men jag skulle inte gjort det, håll er till fullbredds kolvringar i mesta möjliga mån även på en polaris 850.
Cylindern på bilden visar min polaris 800 år 15 cylinder efter 120 mils körning med wössner och de spesiga ringtypen. Kolvringsstoppen på den sida som har rivit lös nikasil ovan boostport på båda cylindrarna va inte perfekt centrer men de va fullt godkänt.Om de varit billigaste piratkolven på marknaden med full bredds ringar med lika placerad ringstopp så har de hölle 1000 mil. DE smala ringspesarna slets ner så resen av ringen började gnaga på Nikasilen både ovanför port och nertill. De har bara klarat max 100 mil till innan de hakat i med totalras som följd. Abnnars är wössner och wiseco bra kolvar numera utom ringarna som inte lirar med smala cylinderytor.
Alla 600 snurror Polaris,,Arctic cat,,Rotax e-tec och AC 800cc är ingen fara även med den spetsiga ringtypen för de har generös cylinderyta att åka på.
Jag har mailat Wössner för att uppmärksamma dem om just Brp 850 och polaris 800 för jag vill helst köra wössner.

30358
30359
30360
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ang kolvval till Brp 850 så är original överlägset bäst av alla kolvar någonsin tillverkade till tvåtaktmotorer.
Största fördelen är gjutgärnsinlägget runtom som ringen är infräst i. Även ringstoppen är inbyggd i gjutjärnet så den lossnar aldrig! Vanliga aluminiumkovlar blir ju tokglapp i ringspåren framförallt på utblåssidan och tappar då komptäthet och även bryta lös kolvmaterial i ringlandet.På Usa forum kör man mellan 1000 och 1600 mil mellan kolvbyten såvida man kör brp kolven. Kolvringsglappet vid utblås är minimalt vid 1000 mil (ej lössnöåka 1000 mil såklart).
När jag bytte ut org kolvar vid ca 500 mil på min polaris 800 ca 200 tim så glappade ringarna 0,30mm fullt intryckt i spåren!
Med det sagt så kosta på org kolvar till brp 850 för de går inte åka med dubbelringat ändå i dem och pirat singelringskolvar har absolut inge stålinlägg runt kolvringen.
Kolla en bit in i videon där de förklarar fördelen med brp kolven. Nu flera år senare med faciet i hand är kolven lika bra som de gjorde reklam för. Enda nackdel jag kan tänka mig om man är trimnisse som jag är att den kan va tung med sitt gjutjärnsinlägg. De är nästan värt att köpa en e-tec 850 bara för den kolven livslängd 😁
 
Reactions: patric70 och mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Här är en bild på original kolv Polaris 850. Tack vare bredare cylinderyta än brp 850 så har Polaris satt ringgapet mellan Boostport och överströmmare men de kör smart nog med full kolvringshöjd/tjocklek ända ut till endgapet.
30362
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Nu blev jag förvånad för de ser ut som Snox piratkolvar har stålinlägg i ringspåret till e-tec 850!! Jag har kollat på fler bilder än denna och de är otroligt nog så.Då kan de ev finnas fler piratkolvar som har det och då kan de va värt att snikköpa en piratkolv, men jag skull inte välja Snox om den inte dessutom Heter hyperdrive.
Även SPI har stålinlägg, helt otroligt att de kostat på de klatret på piratkolvar. Spi skulle jag välja före snox men org är fortfarande bäst.Sista bilden syns de bäst på att den har stålinlägg.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Prox har dubbelringade till e-tec 850 med rätt typ av ringgap men jag skulle inte tordas köra dubbla ringar på så smal cylinderyta. Men de som är fräck kan köra dem med ev en fördel, de kan behålla effekten bättre än singelringat vid extremt långa fullgaskörningar.Men de skulle jag vilja ha bevis på.
Hittade även bästa bilden på de urfasade ringarna man ska undvika oavsett kolvmöärke om man har smal cylinderyta vid ringstoppar.
 
Last edited: