Konstiga elfel även efter byte av voltregulator! Bränner lampor m.m.

dbooom

Medlem
11 aug 2009
13
0
1
Umeå
Hej!

Ska försöka sammanfatta mina problem så bra jag kan, utan att det blir allt för rörigt.

Skotern i fråga är en Polaris rmk 600 ho 2007.

Har haft alla möjliga sorts elproblem på min skoter nu. Listar nedan:

Hastighetsmätaren står på 225km/t direkt vid start. (Detta har resulterat i att odomätaren nu har passerat 2700 mil!)
Varvräknaren står på 9050rpm direkt vid start.
Skickas konstant ut 9Volt på både bromsljus och bakljus.
Bränner alla framlampor jag sätter i (12V h4)
Vid kalla temperaturer så tänder den inte mätarhuset innan motorn har börjat bli varm.

Har mätt upp kring framlamporna, och fick då 12Volt vid tomgång MEN det sjönk till 9Volt vid minsta gaspådrag. Och igår när jag körde så sköt jag sista lampan då jag körde lugnt på leden typ 20km/t, och det blev ljust som en 500w ledramp sedan sköts lampan.

DOCK!
Så har jag i veckan bytt min voltregulator/likriktare! Alla problemen är desamma, dvs. det borde inte vara voltregulatorn som är problemet.

Kan det vara Statorn?
Men motorn går bra, går rent och fint i alla lägen.

Tacksam för alla svar, det börjar gå mig på nerverna nu!
Mvh Daniel
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Konstiga elfel på Polaris beror ofta på kablagefel. Glapp i dåligt pressade kabelskor, kortslutningar som kommer och går inne i kabelstammar pga tillverkningsslarv, osv osv.
I riktigt svåra fall kan det vara bäst att ta ut hela kabelhärvan ur skotern, lägga upp den på ett stort bord, avsyna alla kontakter noga, skära upp den och avsyna invändigt på misstänkta ställen.
Ohmmäta för att kolla att det är bra, pålitlig och glappfri förbindelse överallt där det ska vara kontakt, "megga" med t ex 500 V för att kolla isolation om man misstänker kortslutningar.

I och med att det verkar som om växelströmsdelen av elsystemet får alldeles för hög spänning ibland, så skulle jag gissa på att spänningsregulatorn inte har riktigt pålitlig förbindelse med resten av systemet. Låt vara osagt om det är på "fas" eller "noll" -sidan.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Vart har du köpt voltregulatorn ?
Original eller pirat ?
Det finns pirat voltregulatorn på marknaden som inte fungerar som dom ska
Höll på med en som bytte regulator 2gånger utan att det fungerade
Det vart en original på den och då fungerade det
 

dbooom

Medlem
11 aug 2009
13
0
1
Umeå
Kabelbrott är något jag har funderat på, svårt bara att veta vart man ska börja leta.

Voltregulatorn jag köpte var från Polarisåterförsäljare. P.g.a. voltregulatorerna är restnoterade till min årsmodell så fick jag köpa en från en 2008 rmk och koppla om kontakterna själv enligt den här tråden:
http://www.hardcoresledder.com/forums/446-fusion/1788850-ac-dc-converter-update.html

Dock så ska det funka då den nya voltregulatorn är samma som uppgraderingskitet som fanns att köpa(även det restnoterat).

Idag kom dock ännu ett mysko fel :tsk: .
När jag hade kört ca 3 mil så började den böa på fullgas, betedde sig ungefär som om stiften började vara dåliga och inte tände riktigt.
Trist tänkte jag och började köra i lugnt tempo bara för att ta mig hem, men efter 2-3 km testade jag ge fullgas igen, och nu gick den helt plötsigt bra igen? :hmmmm2: Jag hade fulltank.

Vi ska upp till fjällen över påsk därav så vill jag få en driftsäker maskin så fort som möjligt!