Konstigt ljud efter kolvbyte

suiit

Medlem
30 maj 2009
48
0
1
Hej

Jag har bytt kolvar(Snopro) och packningar på min indy 650 från 93.
den startar direkt.

Har honat alla 3 cylindrar samt rengjort varenda del, smört samtliga rörliga delar m.m och kolvknaster o allt satt ordentligt då jag montera ihop allt.

Monterade kolvarna så Kolvgapen blev mot förgasarna och pilens riktning blev mot pipan.

Men jag tycker det låter något missljud från cyl/motorn svårt att höra exakt då pipan inte är riktigt orginal.
Har bara haft igång den i ca 10min.

Ska man behöva vara orolig? eller ska man ha igång den ett tag till och se om det slutar då allt är "rått" i motorn
Skall kolvarna vara monterade så? tänkte så gapet inte är åt fel håll o gör ett missljud eller så den skär ihop sen.
skall man riva den igen o kolla vad tycker ni?

mvh
Daniel
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
pilen ska vara mot utblåset, på vissa kolvar spelar det roll hur man sätter kolvringarna, en är för övre och en är för nedre, brukar stå "top" på en av doms förpackning, eller brukar dom kunna vara olika färg, men på vissa spelar det ingen roll, se till att du satt dom rätt mot kolvrings låsningen, vissa kolvar behövs varmköras pga att dom sväller lite, tror det kan knacka lite vid kallstart av dom, säker att det missljudet inte redan var innan du började skruva i motorn ? kan väll kanske vara vevlager eller nått, dom brukar kunna låta om dom är dålig, fetta inn fettnippeln vid primär variatorn om du har fettnippel där, och släng inn en extra skvätt olja, alternativt kolla till vevlagrena, är ju inte så trevligt om dom ryker.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Snopro har lika ringar uppe o ner och kan inte blandas ihop. Och har du bergsäkert satt kolvarna så att ringgapen är bakåt så är allt ok. Därimot är det frågan om du mätte ringgapet ? man måste alltid mäta med bladmått så inte ringarna är för tighta i loppet. Du bör ha minst 0,10 mm spel mellan ringgapen på tigtaste stället i cylindern , Som regel har fabrikanten siktat på ca 0,15 ,,,,allt upp till 0,40 duger men då är nog cylindern rätt slut. Råkar ringapet vara över 0,40 kan det tyda på att fodret är borrat någ gång och har överdim kolvar

Mät dom gamla kolvarna och mät snoproarna. Om du mäter med skutmått ska du inte se någon sklillnad i mått förutsatt att dom gamla inte är wiseco smidda för dom är mindre i dim. Mät strax nedanför undre kolvring på båda kolvarna bara!! Längst upp mot kolvtopp kan det skilja tokmycket mellan olika kolvar.

Du har rätt inkörningsteknik ivf.. Man ska starta och bara värma upp motorn lite och stanna. Upprepa detta minst 5ggr. Höj hellst trottelnålen max och justera luftskruvarna så den fetar max ,,,,kör så minst en hel tank ,,då får du en bra fet inkörning .Och kör inte jämn gas längre sträckor


Slammrandet du hör kan även vara normalt för man spettsar öronen när man renoverat
 

suiit

Medlem
30 maj 2009
48
0
1
Höjde nålen så den fick mer bränsle och lät den gå 2 gånger en stund så går den som en klocka utan missljud eller dylikt,
som du säger man spettsar öronen då man har renoverat!

Tack för svaren
/Danne