Konstigt ljud

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hör ett konstigt ljud från höger sida,svårt att beskriva ljudet men efter man kört ca 100 m
så låter det som ett "mumlande" och ibland kan man höra ett väldigt svagt "skrik"

Har testat att dra på för fullt för att sedan släppa på gasen helt så att mattan "rullar",
då låter det inte (gjorde detta för att kolla om det kunde vara nått lager på drivaxeln eller i växellådan)

På höger sida sitter ju bla magnapullen och vattenpumpen,,tänkte om det kunde vara vattenpumpen som håller på att lägga av..Har gått igenom ALLA trådar på detta forum för att leta , och har hittat nått om nån som hade en vattenpump som hade pajjat men själva fenomenet hittade ja inte

Maskinen är en Polaris xlt-touring 97

Tacksam för svar

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
min far har samma problem fast han har en bearcat 550.... så svara gärna

J

jagaren

ljudet kommer nog ifrån bromskivan, klossarna kan ligga emot, eller slitna klossar.
bara så du vet, ska man aldrig dra på fullgas och sedan släppa gasen tvärt. Motor temperaturen höjs då väldigt kraftig, bara tur om du inte får ett motorhaveri... man måste pumpa ner skotern med gasen.

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
jagaren skrev:
ljudet kommer nog ifrån bromskivan, klossarna kan ligga emot, eller slitna klossar.
bara så du vet, ska man aldrig dra på fullgas och sedan släppa gasen tvärt. Motor temperaturen höjs då väldigt kraftig, bara tur om du inte får ett motorhaveri... man måste pumpa ner skotern med gasen.
Jo,det där med pumpandet vet jag , var bara en kort bit jag provade att göra detta

Om det skulle vara bromsskivan/klossarna, borde inte ljudet höras då också när mattan rullar
dvs när jag släpp på gasen helt?

(Försöker bara klura ut vad det kan vara)

Tacksam för svar