Konstigt problem? knacksensor?

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Hej

Kastade på ett slp system och powercommander med stoutner map och for till fjällen. Båda dagarna så sa skotern ifrån med check engine och ströp tändningen/soppan vid 6000 rpm som ska betyda att knacksensor säger ifrån för att förhindra motorhaveri pga spikningar.

Det underliga är att detta endast inträffade 2 ggr per dag, på vägen upp på morgonen och på vägen hem på eftermiddagen. Första dagen inträffade halvvägs över en sjö ca 5 km från stugan på morgonen och sedan på samma ställe på eftermiddagen (notera att vi körde ca 10 mil där i mellan och inga problem, inga varv borta eller dylikt.) Andra dagen skedde samma problem fast efter en isig led. Har haft koll på tempen och den har aldrig gått över 80 grader och vid 90 visar sig TEMP lampan så att den har gått varm kan uteslutas.

Det jag prövat är att koppla ur PC men kan inte säga att det blev någon skillndad, har även prövat att koppla ur/in entanolpluggen ifall det skulle varit dåligt bränsle men även här inget resultat.

Varför? åtgärder? felsökning?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Inte konstigt alls. Motorn gillar inte att ligga på jämn gas i mellanregistret som du troligen gjorde på sjön. Testa att lägga till några % mellan 5-7000v/min samt undvik att ligga på konstant gas i mellanregistret en längre tid.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Har -1% på mellan registret och -5% på toppen. Ska pröva om den slutar ifall jag tar bort lite på mellan och stegar mig upp till -5% på toppen
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Men vad gör du?? Du måste skämta va? Kör du minus på mellanregistret och tänker ta bort mer bränsle fast knacksensorn säger ifrån? Lycka till. Du måste ha missuppfattat, -=pcv:n ger motorn mindre bränsle.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Men vad gör du?? Du måste skämta va? Kör du minus på mellanregistret och tänker ta bort mer bränsle fast knacksensorn säger ifrån? Lycka till. Du måste ha missuppfattat, -=pcv:n ger motorn mindre bränsle.
Va? nej. Kommer plocka bort allt och jobba mig neråt till rätt nivå där den går renast utan att den säger ifrån? Med att tabort lite menade jag att jag skulle tabort minus antagligen. PCn kan ge motorn mer eller mindre bränsle
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Va? nej. Kommer plocka bort allt och jobba mig neråt till rätt nivå där den går renast utan att den säger ifrån? Med att tabort lite menade jag att jag skulle tabort minus antagligen. PCn kan ge motorn mer eller mindre bränsle
Jag fattar då inte mycket av vad du skrivit här?
Men att plocka bort på mellanregistret där knacksensorn tydligen säger ifrån verkar rätt dumt. Speciellt när dom är väldigt snåla i just mellanregistret från fabrik.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Jag fattar då inte mycket av vad du skrivit här?
Men att plocka bort på mellanregistret där knacksensorn tydligen säger ifrån verkar rätt dumt. Speciellt när dom är väldigt snåla i just mellanregistret från fabrik.[/]

Vad förstår du inte? Går den snålt tar man BORT minus vilket
Innebär att pcn inte plockar bort nått från org map
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jaja du räknar så :) Men vi andra brukar addera soppa när det går lite snålt..
Meeen, du vet väl att - - blir + :D
Håller med, "ta bort -" är inte riktigt vedertaget, att ö.h.t. ta bort bensin i fuelmap vs orginal på en moddad motor låter inte vettigt, personligen skulle jag ändra - tecknet till +.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Snackade med SLP och dom skickade över en map och jämförde dessa och SLP mappen verkar betydligt bättre men finns ingen snö kvar här vid kusten för att ens kunna pröva så blir att vänta till nästa resa då får man väl plocka med sig datorn så kan man justera lite