koppla ur oljepumpen

martinu

Medlem
28 dec 2013
24
0
1
Tänkte jag skulle koppla ur oljepumpen på min viking -89. Är det. Bara att riva bort den och sätta igen hållet som blir efter pumpen? Eller brukar ni lämna pumpen och plugga slangarna?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är den trasig?

Oljepumpar är ju i stort odödliga och väldigt tillförlitliga.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Vet inte om jag är helt fel ute eller om detta bara är på vissa modeller men visst justerar pumpen olja efter hur mycket bränsle den använder? Alltså beroende på hur mycket man gasar?

Blandar du själv så drar den automatiskt alltid 2% men den kanske behöver 3% vid fullgas/lek.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ta bort pumpen och plugga hålet för en 89as viking är fläktkyld såvitt jag mins så ingen vattenpump skär då. Blanda 3% olja för att smörja även vid full gas. Den kommer dra mer olja och ryka mer så fundera på om du verkligen ska ta bort den! Bättre byta pump om den är väck......
 

Yam ss440

Medlem
13 mar 2010
31
0
6
Piteå
Sätt dit en slangstump mellan inkommande och utgående nippel, så är det olja i pumpen hela tiden. Det är fortfarande en pump med rörliga delar.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Kolla om pumpen är hel genom att göra ett blyerts streck vid oljenivån fyll sedan tanken med färdigblandad soppa 2-3% och kör några mil lugnt kolla om det gått nån olja om så är fallet
så ta ej bort pumpen den går bäst med den inkopplad och ja den ger olja efter vad du varvar
men kolla så att vajern som styr pumpen är rätt justerad så den ger rätt mängd.
Ett Tips: Kör med färdigblandad soppa första tanken på säsongen så allt kommer
igång och det kan man göra på alla med separat olja gammal som ny maskin.