Korta av kedja & oljemängd?

CAPCOM

Aktiv medlem
4 jan 2006
56
0
1
Jag har drevat ner min -93´s Indy storm två kuggar och nu undrar jag hur man ska gå till väga för att korta av kedjan på bästa sätt då denna blev för lång. Vad ska det vara mängd med olja i kedjehuset?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Korta kedja har jag aldrig gett mig in på själv men:
Du sliper bort huvvet tar ett don knackar ut pinnen.... och sen tar du väl bara bort en länk eller två och sen klappar du ihop det.. Du har väl en oljenivå som du kan går efter?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Eftersom alla byter kedjor så tror jag inte det är någor man ger sig in på. Spännande om den skulle gå av på fulla varv ;)
 

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
om du aldrig kortat en kedja så skulle jag bege mig till en verkstad och be dom ta bort "2länk".

oljan i kedjehuset har inte nå stor betydelse hur mycket de är, men du ska ha en olje sticka, hade de iaf på min xcr 600 -95
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag och en polare kortade min gamla kedja 2 länkar. Verkar inte vara några problem alls, den har gått ytterligare 100 mil sedan dess.

Vi knackade ut 2 nitar, därefter knackade ihop kedjan igen i sin nya längd (74 länkar). Vi såg även till att platta niten litegrann i bägge ändena.
 

CAPCOM

Aktiv medlem
4 jan 2006
56
0
1
Okej, tack för alla svar.

Finns det kedjelås till den typen av kedja som sitter på skotrar?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Okej, tack för alla svar.

Finns det kedjelås till den typen av kedja som sitter på skotrar?


icke de finns inte....men inga problem.du knackar ur sprintarna...sen sista sprinten sparar du i sista länken då dom kan vara lite knepiga å få in;)..
sen för du bara ihop kedjan och slår tebax sprinten..sen ger den en kyss på vardera sida så den får grader så kommer den inte komma ut..

har gjort de på polarns IQ...blev hur bra som helst. känns jävla värt att handla en sponkans ny kedja från ÅF för typ 1500kr+..NEEEh...