Krängningshämmare & dämpning Edge

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Tjo!
Jag har tagit bort krängningshämmaren på min Edge 800 från 01 och monterat hårdare framdämparfjädrar från en Pro XR. Nu så har jag spänt åt fjädrarna så att skotern inte sjunker någonting alls obelastad, innan med de gamla fjädrarna så sjönk den ihop en del fram. kan man ha det såhär nu utan problem eller blir det fel med dämpningen om den inte får vara lite ihopsjunken? jag vill ju kompensera med hårdare fjädring nu eftersom att krängningshämmaren är väck, så att maskinen inte blir så tippig på led.

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
klart det gåår att ha den så... men du kommer få sämre dämpning och styrförmåga än innan om den inte får sjunka ihop något.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Du måste ha lite "häng" eller förkompression på dämparna, annars fungerar det inte bra alls. Det finns en anledning att det är så...

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
okej men då får jag nog skruva ner dämparna litegrann då, men vad är då egentligen vitsen med att sätta på hårdare fjädrar när man plockat bort krängningshämmarna om man ändå får skruva ner dem så att skotern sjunker ihop & blir lika mjuk som innan?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
För att fjädringen "blir mjukare" när du plockar bort krängningshämmaren...

När det fjädrar med krängningshämmare så arbetar båda dämparna tillsammans
Ner det fjädrar utan Krängningshämmare så arbeter bara en av dämparna, och tack vare att den då inte får hjälp från den andra dämparen så blir fjädringen mjukare. Därav ställer man på originalfjädrarna eller stoppar dit hårdare om det inte räcker

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jo fast när skotern står stilla på plant underlag så är det ju liksom inte mjukare... så är det okej då att ha fjädrarna spända så att skotern inte sjunker ihop nåt när den står stilla, för att fjädringen ändå kommer vara mjukare när man är ute och kör sen? har ni andra som satt på hårdare fjädrar & tagit bort hämmaren det inställt så att skotern inte sjunker ihop nåt när den står stilla?

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
jag ställde bara mina original fjädrar hårdare så att den fortfarande sjönk ihop lite när man ställde ner framvagnen, blev perfekt.