Krängninshämmare, Lynx

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Så, har funderat lite på att plocka bort kräningshämmarna på min Lynx.

Har en Rave 600 -08 och är brydd om det ens är värt besväret? Har mest fått förslaget från diverse folk runt omkring som säger att skotrarna går så mycket mjukare och blir så mycket roligare. Sant?

Sitter egentligen aldrig och piskar på efter led i 100 km/h utan har mer en maskin för lek etc.

Klarar dämparna av detta utan andra justeringar än att kanske spänna dom?

Och går detta att göra på något vettigt vis utan att behöva kapa bort skiten. Tänker mest på andrahandsvärdet när man väl säljer pjäsen. Jag skulle själv vara skeptisk till om förre ägaren hade gått lös med en vinkelslip på maskinen.

Tacksam för svar!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Tog bort krängningshämmaren på min revo, märker ingen större skillnad varken i lössnö eller på led, har inte spänt eller förändrat något utöver att den är borta.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Den blir roligare att leka med och allmänt inte lika bångstyrig.

Enda gången jag upplevde att jag saknade kräningshämmarna, var då vi åkte 2 st på skotern längs efter en lång fjällsida. Då kändes skotern svampig i styrningen.

Jag kapade bort mina med rondellen.

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Ok. Får se hur jag gör då. Känns inte så lockande att bara kapa av dom. Vad gjorde du det på för skoter? Och klarade dämparna av det utan vidare?

Anders600

Medlem
14 okt 2007
16
0
1
Hedemora
Om den är nitad så borra bara ur dom, och vill du sätta tillbaka den så använd bara skruv, M5X20 ska nog funka. Allt syns om du kollar under skotern.

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Jo får nog bli så.

Men, återigen, är det ens värt besväret? Alltså.. Jag är alltid lite skeptisk till hur mycket sånna här 'operationer' egentligen gör totalt på körkänslan...