Krångel med startsnöre

Johan Häggblad

Ny medlem
17 okt 2023
3
1
1
19
Östersund
Köpte min första skoter i februari och trots massa problem är jag mycket nöjd. Det värsta problemet är starten. När jag köpte den så gick det som smort men efter ett tag så började den bli jättetrög att dra i dem första 7-10 dragen och slutade dra tillbaka snöret snabbare än en snigel. Så jag renoverade magnapullen. Förutom för mycket av fel smörjning var den helt okej men bytte ändå fjädern. Den blev bättre några dagar men den gick snabbt tillbaka till som den var. Kylan är inte problemet för det är exakt likadant mitt på sommarn. Vad är problemet och hur löser jag det? Tack.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du får inte ha något fett eller smörjmedel som kan stelna, vare sig vid fjäder eller klacken som ska gå ut mot magnapullkorgen. Allt ska var rent, möjligtvis ett tunnt lager med teflon torrsmörjmedel.
Yamahas konstruktion är ganska enkel och fungerar oftast helt klanderfritt.
Det som slits och går sönder är:
  • Fjädern, som kan gå av (som på alla andra skotrar)
  • Plastklacken som ska kastas ut och greppa i korgen. Det här är den del som slits och behövs att bytas ibland.
  • Den lilla fjädern som ska dra in plastklacken. Den brukar gå av, men ofta märks inte detta för klacken åker in ändå när snöret rullas upp på linhjulet.
Hatten på den lite grövre fjädern i centrum av magnapullen. Den hatten är borta eller förstörd på många av äldre Yamaha, och den som tar över en äldre Yamaha vet inte ens om att det ska vara en hatt på centrumfjädern. Och är den defekt så kan det spöka lite med uppsnurrningen, då olika lösningar med brickor brukar uppfinnas för att klämma fast linhjulet. Så det KAN vara den som spökar.
- Snöret. Alla snören går av, men monterar man då i ett för tjockt snöre så kan det bli problem med upprullningen.

Men börja med att göra rent alltihop. Och använd skyddsglasögon när du grejar med fjädern.
 

Johan Häggblad

Ny medlem
17 okt 2023
3
1
1
19
Östersund
När jag renoverade magnapullen gjorde jag allt som skrivits. Den lilla fjädern var trasig och jag skaffade en ny. Klacken var inte så värst sliten. Jag rengjorde allt med ultraljudstvätt och "traditionell rengöring". Jag använde nåt form av frostfritt smörjmedel, inte för mycket. Jag följde anvisningarna från den officiella instruktionsboken för CS340. Jag är säker på att snöret inte är för tjockt. Hatten som du nämner är det ända som jag distinkt inte kommer ihåg nånting om så det kan vara den. Jag satt och drog i den där hela kvällen för att se att den fungerade som den skulle innan jag satte fast den dagen därpå, då funkade den fint och som sagt så funkade den bra i skotern några dagar också

Antar att det bara är att ta isär den ännu en gång för att se om nåt gått sönder igen och om hatten finns eller inte.

Att man bör ha skyddsgrejer när man tar av och på fjädern lärde jag mig på det hårda viset. : /
 
Last edited:
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Någon kan ha satt dit en för stor eller tjock bricka under M6-muttern som håller ihop allt, så att linhjulet nyps fast lite för hårt. Oftas blir det gjort så när "fjäderhatten" är utsliten och fjädern tittar upp genom linhjulet.

Lät otrevligt med inlärning den hårda vägen... 😎 Hoppas att det gick bra.