Krångel med trippmätaren RMK 700 Dragon

mattssonnnn

Ny medlem
12 jan 2012
4
0
1
Kiruna
Tjena. Jag har en RMK 700 Dragon -08 som har gått kring 500mil nu. När jag var ute och körde i söndags i solen så lekte livet, men när jag kom tillbaka på gården så märkte en väldigt konstig grej med skotern. Jag stod på tomgång och skulle kolla hur långt jag kört på trippmätaren. Då visade det sig att trippen fortfarande gick, som om att jag var ute och körde i sisådär 100km/h (den gick ganska snabbt). Har aldrig varit med om något liknande förut eller hört om det heller. Är icket insatt i hur trippmätaren och vanliga totala mätaren fungerar på de här nyare maskinerna, för det är ju inte någon gammal wire med vinkelväxel något mer iaf..

Tänkte kolla här om det är någon som har någon aning om vad det möjligtvis kan vara. Alltså, skotern stod STILLA på gården, på tomgång. Och mätaren går fortfarande. Hade kanske kört kring 3-4mil, men på mätaren visade det sig att jag kört över 10mil.. Inte så roligt attt köra skotern om man får det dubbla man kört på mätaren. Kan tillägga att hastighetsmätaren brukar hoppa runt lite också, (när man ligger i 40-50 kan den visa allt från 200 till 30 km/h). Fuktskada eller något?

Tack på förhand! :)
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Så vart det med min gamla RMK 900. Troligen givaren till hastighetsmätaren som är kass. På min räckte det med att jag tog bort den och gjorde rent så vart den o funka igen. Inte roligt att milen drar iväg när man står still...när jag väl upptäckte det på min så hade den gått 300-400mil för mycket.