Kunniga, vad är detta för skoter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

maec

Medlem
21 jan 2007
6
0
1
Örebro
Hej!

Hoppas jag postar rätt nu..

Köpte en skoter billigt, men vad är det jag har köpt?


Det jag vet är väl att den är från tidigt(?) 70-tal..
Ska väl vara någon slags sportskoter, eller var kanske man säger..
Sitter en 2cylindrig motor, "kucurler?" någonting?

Hoppas på ett svar från någon vänlig själ! :)

Tack!
//Mac
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Tjaa såvitt jag kan se är det en skiroule, svårt att se modellen men troligtvis mellan 72-74 årsmodell Hade för mig det satt sachs motorer i dom men det kanske fanns modeller med kohlermotor också.. Kul att se en ovanlig maskin!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ockelbo LASER

Tjaa såvitt jag kan se är det en Skiroule, svårt att se årsmodellen.
Kul att se en ovanlig maskin !
Det är ingen Ockelbo LASER !!, Dem ser inte ut sådär..
Japp, där hade vi namnet, Skiroule :)

...och vad jag kommer ihåg så såg Ockelbo LASER i princip ut så som den på bilden !
Möjligtvis skiljer det på lite detaljer osv. ;)


.
 
Last edited:

pbkper

Medlem
10 nov 2004
48
0
1
Hortlax
Är den grön så är det med stor risk en Skiroule 440 eller 447.
Jag hade en 447a i slutet av 70 och det var en mycket bra gräsklippare då den inte för fem öre gick i snön.Inslagsvarven låg så högt på variatorn att den sökte sig ner till fast mark direkt.

Den kom med Sachs motor först och fick efter ett par år en kohlermotor som inte höll nått vidare.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det är ingen Ockelbo Laser/Skiroule huven påminer en del om äldre Skiroule men dom hade stående utanpåliggande stötdämpare på bakaxeln såvida det inte är hjulboggie då är det en Skiroule RT -72 till -74
 
Last edited:

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Sv: Ockelbo LASER

Japp, där hade vi namnet, Skiroule :)

...och vad jag kommer ihåg så såg Ockelbo LASER i princip ut så som den på bilden !
Möjligtvis skiljer det på lite detaljer osv. ;)


.

laser såg inte ut så..min papppa som ägde just en laser för några år sedan intygde attt det inte var en laser..iafl inte den laser han hade så inte vet jag..men enligt mig å min pappa är det inte en laser....
 

maec

Medlem
21 jan 2007
6
0
1
Örebro
Tack!

Det här hjälper mig en hel del..

Förra ägaren sa att det var en kohlermotor, är det helt kört eller kan man få tagipå delar till dem?

Ska flytta in den i garaget i helgen, mer bilder kommer då!
Några specifika delar som jag ska fota?

Tack ännu en gång :)
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Sv: Ockelbo LASER

laser såg inte ut så..min papppa som ägde just en laser för några år sedan intygde attt det inte var en laser..iafl inte den laser han hade så inte vet jag..men enligt mig å min pappa är det inte en laser....
Tjaa inte för att jag är expert på ockelbo laser men bara för att du har sett en modell är det ju inte säkert att det är den enda modellen som finns.. det skiljer troligtvis på olika årsmodeller osv..
 

maec

Medlem
21 jan 2007
6
0
1
Örebro
tack, det stämmer ni som säger att det är en skiroul, idag när jag kolla lite noggrannare så hitta jag ett litet "emblem" med texten: "kohler made by skiroule" eller något i den stilen..

En liten fråga, kan jag ge upp hoppet att hitta delar till den?

//MAEC
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Osch osch sicken pärla ;) ah som du kanske konstaterat så äre en skiroul. Hade en kille i trakten som just sålde ett lager med gamla grejor bl.a. till skiroule. Kan höra om han har något kvar.. men d lär vara svårt att få tag på annars.. d ska vara nån gammal "räv" da som sitter på diverse gamm-grejor..;)

Vad är det för delar du är ute efter??
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jag har två stycken laser chassien ståendes å dom ser inte riktigt ut så där men riktigt lika om jag säger så iaf :) men lyset sitter/ser inte ut så där osv :)
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Min första skoter såg precis ut så där och det var en SkiRoule RTX 340 -74, mittminterad Kohler motor, Tanken längst fram, hjulboggie. RT 440 och RTX 440 var väldigt lik SkiRoule Laser (Ockelbo) med utanpå liggande dämpare bak och frontmonterad motor. Samtliga RT och RTX modeller hade Ärtgröna huvar(enormt snyggt:rolleyes: ). En kul grej med SkiRoule är att det var skotermärket som var först med instrumenteringen monterat i styret (inte Yamaha). Dom var även först med individuellt fjädrad framvagn (IFS) Dock endast på tävlings modeller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.