kvaddad skoter..

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Hejsan.
Har en Lynx Rave 800SP
Har fullförsäkring på skotern och undrar vad som täcker upp detta.
Har lyckats kröka vänstersidan, så trailerarmen har tryckt tillbaka fästet i chassiet, alla stag är krökta vänster fram och baljan har gått sönder..
Har inte orkat skruva ur motorn och tagit bort något för att se hur mkt skada som är skedd, men det är nog för att den inte går att köra.
Är inget skoterfreak direkt, så jag vill kolla här om någon vet vad som gäller.

har haft skotern i 2veckor så man är ju lagomt less.. :(
blir för dyrt och jag har ingen lust att skruva skoter heller då jag är skruva bilar mest hela tiden.

Så, någon som vet hur jag skall gå till väga?
Jag har inte råd att laga upp skotern, inte heller råd att gå alla 30tusen som den "var" värd att slänga i sön.

Last edited:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Ring ditt försäkringsbolag.
Dom ordnar en person som besiktar skotern för att se vad som behöver göras.
Det blir vagnskadedelen som du utnyttjar,självrisk runt 5000:-(skiljer mellan bolag).

Är skadan för stor så blir det inlösen=du får summan som bolaget anser skotern vara värd(innan smällen)-självrisken.

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Ring ditt försäkringsbolag.
Dom ordnar en person som besiktar skotern för att se vad som behöver göras.
Det blir vagnskadedelen som du utnyttjar,självrisk runt 5000:-(skiljer mellan bolag).

Är skadan för stor så blir det inlösen=du får summan som bolaget anser skotern vara värd(innan smällen)-självrisken.
Okej. 4000 självrisk har jag.
Hur gör dom med värdering på te.x dyna osv? för det är en reva på höger sida av dynan. Drar allt sånt ned priset?

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Vet tyvärr inte hur dom gör med "smådefekter".

Det enda sättet numera att värdera en skoter på när inbyteslistorna är borta är att kolla på blocketannonserna.(handlarna gör det)
Dom tar väl ett snitt på dom begärda priserna där och drar av självrisken.

Är väl ett gränsfall att det blir inlösen på din maskin,med så mycket skador.
Balja,stag,chassie + ev mera är inte billigt.

4000 i självrisk var väl ganska humant tyckte jag.

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Vet tyvärr inte hur dom gör med "smådefekter".

Det enda sättet numera att värdera en skoter på när inbyteslistorna är borta är att kolla på blocketannonserna.(handlarna gör det)
Dom tar väl ett snitt på dom begärda priserna där och drar av självrisken.

Är väl ett gränsfall att det blir inlösen på din maskin,med så mycket skador.
Balja,stag,chassie + ev mera är inte billigt.

4000 i självrisk var väl ganska humant tyckte jag.
Okej.
tackar för informationen.
Jag får plocka isär den imorgon och kolla hur illa det är eller inte.
Börja med att plocka ur motorn osv. Lär väl bli att sälja delar. kan man få 6000:- för en rotax 800 med nya kolvar? =)

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Om du tänkt nyttja försäkringen så skulle jag nog råda dig att INTE börja plocka och skruva i skotern, utan att ha pratat med försäkringsbolaget först.
Kan bli så att du tappar rätten till ersättning om du plockar isär skotern innan försäkringsbolaget godkänt det.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
När min Viper kvaddades så lämna jag den hos ÅF. Dom kolla igenom den vad som var trasig och de blev såna kostnader så att dom löste in den. Fick tillbaka allt som vi betala för den, lite överpris.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
dynan kan ju ha gått sönder när du körde åt helvette??eller?
är väll lika att laga upp allt när dom endå börjar.

om dom löser in den skulle jag tro att dom går efter listpris.

om dom vill lösa in den så kan du ju försöka få ersättning pluss behålla skotern.rikta till allt själv och byta det som behövs.
man brukar kunna göra det billigare själv än vad firmorna tar om man säger så...

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
jag tackar och bockar. Får väl vänta och höra med försäkringsbolaget och kolla vad dom säger angående detta.
Iofs sant med det där att, jag inte ska lyfta ur motorn ur skotern. får vänta med det.

Tack för informationen jag fått av alla!

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
haha. man kan nästan tro att det är jag som är författare till den här tråden, har gjort precis samma sak som du, vid nästan samma tidpunkt, samma skoter och som grädde på moset är vi från samma stad. har ett par dämpare till övers sen min krash som är nyrenoverade om du är intresserad =) lycka till!