kylningsproblem på min artic touring 580 ext

zorox

Medlem
8 mar 2011
8
0
1
Sundsvall
Hejsan. Har drabbats av ett litet problem på min artic cat touring 580 ext.
När man kört så skotern blir varm så är det precis som att de blir övertryck i systemet och all kylarvätska börjar sipra ut från behållarn (den blir givetsvis knallfull). Jag vet inte riktigt hru det funkar med ska de finnas någon pump som driver runt vattnet i systemet som har slutat funka? Eller är de luft i systemet? Hur är det med säkringar och sånt? Lampan vid hastighetsmäraren indikerar att vattentempen är på tok för hög. Men jag vet inte om den termostaten funkar eller inte. Finns det något sätt att kolla de på?


Med vänliga hälsningar Viktor
 

christoffere

Aktiv medlem
7 mar 2010
60
0
6
Min gjorde samma i helgen. Varmt väder och hård led.
Fyllde nytt men luftade inte så det blev samma sak igen. Luftade sen. På samma sätt Svängen beskriver då funkar det som det ska.
Slutsatsen blir att jag kör ut oftare från leden=)
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Dessa har rejält kyl system, vi drar mycket pulka och detta är den enda skoterna jag haft som aldrig gått varm under alla år. Pantern var känsligare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
806
113
Kramfors
Ta lös temostaten och koka den,,,,ska öppna vid ca 50grader. Säkraste sättet att få ur luften är att köra utan termostat i 10-15min med locket halvt åtskruvat så luft kan sippra ut under körning.Och ställ nosen högt vid fyllning.