Kylvatten i oljan. Frontier 2004

s007ln

Prospect sledder
8 nov 2017
1
0
1
Får kylvatten i oljan då skotern stått ett längre tag. Har bytt tätningarna i vattenpumpen men felet kvarstår. Inget tryck i exp. kärlet då motorn går, så toppackningen kan det knappast bero på.
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Trycktesta systemet när motorn är kall. Finns ju inte så många val på vad som är fel, men jo, det har hänt att toppackningar läcker åt ena hållet, kan vara temperaturberoende.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I och med att det kommer ut kylvatten i oljan så kan ju läckan vara mellan en kylvattenkanal och en oljereturkanal i topplockspackningen, men packningen håller ändå tätt mot förbränningsrummen. I så fall borde man nästan kunna se utanpå motorn att antingen vatten eller olja tränger ut vid kanten på packningen.

Har motorn våta cylinderfoder? I så fall kan det läcka i underkant av ett foder.

Om man misstänker att det läcker mot ett förbränningsrum, så brukar man kunna upptäcka det långt innan det bubblar eller blir övertryck i expansionskärlet, genom att sniffa med en avgasanalysator och kolla om den gör utslag för HC. Om man har känslig näsa och kan skilja säkert på lukten av avgaser, bensinångor och glykolångor, så kan det också duga att lukta i expansionskärlet då motorn är igång.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Eftersom du säger att det är vatten i oljan om den stått ett tag (men inte annars?) så kan det mycket väl vara så att en toppackning är trasig mellan kylvattenkanal och förbränningsrum. Det kan förstås också vara en spricka i topp eller block som går igen när motorn blir varm.


Skickat från min iPad med Tapatalk