Läckage från växellådan (Commander 2011)

ollekaj

Medlem
7 apr 2011
24
0
1
Transmissionsoljan droppar ur min Commander av oklara skäl. Det syns inte varifrån det kommer, men det samlas vid bottenpluggen och droppar därifrån. Någon som har varit med om ngt liknande? Tacksam för alla uppslag! Med 230 mil på en 2011 känns det inte som om åldersskäl kan ligga bakom.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Förutsätter att pluggen är åtdragen och packningen OK !.

Kan vara O-ringen innanför magnetkoppen på nedersta drevet som ger efter när det är varmt.

Lossa lådan, lägg den på bänken och öppna (kräver lite värme mm för att splitta) för att kontrollera.
 

ollekaj

Medlem
7 apr 2011
24
0
1
Tack för svar Lynxfun! Pluggen är åtdragen. Packningen ser okej ut, men det kanske kan vara skador på den längst ned, där man inte ser.

Att ta loss och öppna lådan, är det något man kan rekommendera en rookie på denna sorts ingrepp att ge sig på? Omfattande? Komplicerat?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är rookien någorlunda metodisk och strukturerad samt har viss vana att skruva annat och skruva ihop annat i fungerande skick också är det inget större ingrepp, bra också med en extra hand som har skruvarvana.

Iom att verkstadstiden är dyr kan ett sätt att spara någon krona vara att demontera lådan och ta den till verkstaden om man inte vill splitta den själv, har du bra kontakt med din ÅF så låna verkkstadshandboken.

Läcker det måttligt, kolla oljenivån, fyll ev upp samt lägg något som suger upp oljan nere i "holken", kör resten av säsongen med en 355 ml flaska 75W140 olja i backfickan och skruva efter säsongen, det brukar inte läcka speciellt mycket.

I korthet handlar det om att:
-Släppa bandspänningen
-Lossa växelföraren
-Lossa ev plåtar/fotholk/stag som är i vägen för demontering
-Lossa växellådans 4 fästbultar
-Lyfta ur växellådan

Sedan vidtar att lägga på bänken, värma och splitta halvorna för att kolla/byta komponenter.