Lämplig sportskoter för ca 20k

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Hej!

Är lite ny här på forumet som ni nog ser. Men det ska nog gå bra :D
Jag har kört några gamm skotrar i nått år nu och nu ska jag köpa en riktig egen skoter tills denna vinter.
Jag har provat några kompisars skotrar ex: Rev 800 , ZR 600 , ZL 500 och Jag 440 .92 m.m.
Det är som natt och dag att köra en så skoter istället för nån sleten gamm skoter med bladfjädring.
Jag har ca 20k att utgå ifrån. Sen om det kostar 15k lr 22k har ingen större betydelse.
Vätskekyld och riktig framvagn är ett måste. Fast en MXZ 440f skulle jag kunna tänka mig.
Hälst en 2 cylindrig skoter. Även fast att xcr 600 inte är det...
Jag är intresserad av följade moddeler:

Polaris:

* XCR 440 - 600 -93 till -96
* Indy 500 -93 till -xx
*

Artic Cat:

* ZL 500
* ZR 440 - 500
*

Lynx:

* Enduro 494/500 -97 till -99

Ski-Doo:

* MXZ 440 (f)

Yamaha:

* Vmax XTC 500 lr liknande (OBS inte med termosarna fram!)
* Vmax XT 500 (Vad är det för skillnad mellan den och en XTC?)

Kanske det är lite höga krav för att bara ha 20k att utgå ifrån men det finns har jag sett.
Ex. en ZL 500 -99 för 23k
Flera indy 500 för 15k - 19k

Ni kan tipsa mig på annonser lr om ni har en annan idé till en bra skoter till mig.
Jag ska mästa dels hoppa (OBS inte typ 20m) burka och leka i sandgropen ovanför mig.
PM:a mig lr maila mig på: per_87@hotmail.com lr adda mig på samma address.
 
Last edited:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Inget annonstorg

Komihåg att forumet inte är något annonstorg, ett sådant har vi också men för att komma dit får du klicka lite längre till höger på förstasidan...

Att tipsa SkoterMannen om vilken skoter han ska köpa (och framförallt varför) är fritt fram men om det börjar snackas affärer så måste vi låsa tråden.

Hare' bra och hoppas att du trivs på forumet!
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Hej!

Tack så mycket!

Jag startade denna tråd för att få in tips på lämpliga skotrar och ev att någon har erfarenhet av just den modellen.
Om det är någon på forumet som vill sälja en skoter till mig så tar jag kontakt och pratar med han via PM lr att han kan maila mig lr adda mig på MSN.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:) Hej !

Efter att ha läst din funderingar ang. NY skoter till dig själv och till vad du skall använda den så finns det enligt mig bara ett alternativ !!!

LYNX Enduro 500 , Rotax 494 ( 1997 - 2000 ) G-Type

Varför : Joo, för att den har överlägset BÄST Framvagn & Boggie av de maskiner du räknat upp, dessutom ett mycket stryktåligt chassie.

Kom dock i håg att dessa G-type LYNX'ar ändrades en hel del under åren !!

Mao. en 2000 modell är inte alls lika att köra som en 1997'a !!

Dessutom så fanns den ju att få med 2 olika mattlängder --> 320 cm / 307 cm.


Sedan om du hittar en sådan maskin till det priset du satt, det är en annan sak !!


LYCKA TILL.

- - - - - - - - - - - - - - -
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Ställer mig bakom 2stroke! : )

Jag är beredd att hålla med 2stroke om Enduro 494 G-Type. Undvik helst -97:an som drogs med vissa kvalitetsbekymmer i boggie och framvagn. Tänkte också bara lägga till att Rotax 494 Rave i Enduron är OTROLIGT soppasnål.

Är du inte alltför erfaren i skotervärlden råder jag dig att titta bort från 440-modellerna. De kräver mycket skötsel!

Personligen trivs jag bra på XCR 600 -96, tyvärr sitter inte skotervärldens driftsäkraste snurra i.

Köp den skoter som är finast och mest välskött i förhållande till pris. Alla märken och modeller har sina bra och mindre bra sidor. Men, som sagt, sikta gärna in dig på en G-type.