Lätt sätt att kika CC på cyllar??

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
som rubriken lyder så undrar jag ett lätt sätt att kika cc på cylinder för just nu är jag ganska förvirrad =P

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är det inte gjutet på dem?
Annars måste du veta slag + borr för att räkna ut slagvolymen.

S

StoxResearch

vikketheman:
Om inga uppgifter finns till hands så kan du först mäta diametern på borrningen. Sedan kan du mäta hur långt en kolv rör sig mellan övre dödpunkt (kolven högst upp) och nedre dödpunkt (kolven längst ner). Hur långt kolven rör sig är samma sak som slaglängden.

Cylindervolymen blir sedan:

"Cylindervolym en cylinder" = "Borrningen" * "Borrningen" / 4 * pi * "slaglängden"

Den totala cylindervoymen för motorn blir sedan:

"Total cylindervolym" = "Cylindervolym en cylinder" * "Antalet cylindrar"

OBS! pi=3.14

OBS! Tänk på att använda samma enheter för borrning och slaglängd, tex millimeter eller centimeter. Använder du centimeter så får du svaret på dina beräkningar direkt i kubikcentimeter som du är van vid.

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
oki... får inte till de riktigt.. för min diameter är ju 7.2 cm. och slaglängden är 6.6 cm.. någon som kan hjälpa räkna ut? förstår inte riktigt tror jag.. fick bara till drygt 256 ca..

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
så om jag ska beställa en ny cylinder så kan denn vara 800 ? för det är en 744 motor. lr blocket iaf.. men 800 cyllar tydligen.. så kan jag då sätta på nyare storm sylindrar från tex en 97a som är 800cc ?`

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mät tjockleken på kolven och fråga leverantören alt slå upp på internet vilken cylle du ska ha....

Man behöver inte alltid gå över ån efter vatten (även om du nu faktiskt kan räkna ut cc) :)