lättaste sättet att tömma ur kylarvätskan?

R

Robin

hur gör jag för att lättast utan spill tömma ur ALL kylarvätska på min xcr 600?
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Det går nästan inte att tömma ut kylarvätskan utan spill det enda sättet är att dra ut slangarna där vars dom sitter fast å låta det rinna ut i buken. Man kan även använda en olje sug då kan man suga ut från slangarna och då grisar man lite mindre
 
Last edited:
R

Robin

läste någonstans i skidoo avdelningen att motorn skär om man råkar få i kylarvätska i motorn? då blev man ju självklart orolig att få kylarvätska direkt i cylindrarna. vad gör jag för att undvika att det här händer?

hade tänkt att jag tömmer så mycket jag kan från systemet via behållaren, sen på den här vid cylindrarna vart man kan kontrollera vätskan och sen ta bort slangarna från pumpen, det här borde väl räcker eller?
 
R

Robin

någon ide hur jag skulle kunna göra för att inte få in vatten i veven? börjat tänkta lite på om man har ett gammalt lakan eller annat typ som man tycket in i cylindrarna via hålen till tändstiften, det borde väl funka? för det är väl bara där igenom som vattnet kan komma in i vevhuset?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
är just det att jag inte har tillgång till något sånt... :S
du kanse har starka lungor då:D
själv lider jag av astma :( så jag får nog använda kompressorn

vänd motorn upp o ner, riv motorn eller låt det torka
lite vatten skär inte motorn av
om man tror att man fått lite vatten i motorn så behöver man ju inte gasa fulla propp när man startar
det som vattnet gör e att förstöra olje filmen i motorn så dutta ner en liten liten skvett olja i vevhuset innan montering så får ju motorn lite extra olja dom första sekunderna
 
R

Robin

ok, då vet jag vad jag kan göra om jag får vatten i motorn, men om jag vill motverka att få vatten i motorn från allra första början, låter mitt förslag vettigt då? tar gärna emot alla möjligt förslag.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
man får iprinsip bort allt vatten om man lossar den nedersta slangen på motorn. när det slutat rinna så kan man blåsa i den så kommer det oftast en skvett till från motsvarande rörfläns (det funkar till och med för en astmatiker som mig) det där med ett lakan borde funka men toppen töms ju först eftersom den e den högsta delen i kylsystemet eftersom luftnings nippeln sitter där
 
R

Robin

ok, jo men jag tror nog att jag tar å trycker in något tyg, bara för säkerhets skull, man vill ju inte bli skoter lös en vinter till :S
 
R

Robin

nä det har inte jag heller men man vill ju vara på den säkra sidan.. å fasnar det lite små trådar gör det ju inte så mycket pga att dom förbränns på 1sec å lämnar endast lite sot...
 
R

Robin

där sa du något.... aja men ser väl hur det blir, ska ta bort cylindern imogon...
 
R

Robin

Nu har jag fått upp topplock och topparna, men till min förvånan så finns det fortfarande kvar vatten :S men inte i samma höjd så att det kunde komma in i cylindrarna, (tur var väl det :)

men någon som vet hur jag får ut resten av vattnet? jag gissar på att det finns någon slang under motorn eller har jag fel?



ska höjja skoter, här är väl på ett ungefär ut hög den ska bli
 
R

Robin

har blåst som en tok dära, har även blåst i behållaren och lossat på slangen som kommer ut vid dragstartens hus

jo det är trångt som tusan och dessutom är det kallgarage

du ser på bilden va vart det är kvar kylar vätska?